TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Skjorttillverkaren Eton får ny huvudägare

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2012 09:35 CEST

Skandinaviens ledande tillverkare av exklusiva skjortor och accessoarer för män, Eton Fashion AB i Gånghester, har fått ny huvudägare. Det är det svenska riskkapitalbolaget Litorina som via sin fond Litorina IV blir ny majoritetsägare i Eton. Familjen Davidson, som grundade företaget 1928, kvarstår med 35 procent av ägandet. Med Litorinas inträde tillförs Eton utökade resurser att fortsätta den strategiska expansionen av företaget.

Eton är baserat i Gånghester utanför Borås och grundades 1928 av familjen Davidson. Sedan starten har Eton fokuserat på högkvalitativa material och kompromisslösa standarder, vilket har resulterat i en stor och lojal kundkrets. Idag levererar Eton fler än sexhundra tusen skjortor per år och omsätter drygt 300 miljoner kronor.  Etons herrkonfektion säljs i 35 länder världen över, inkluderande Nordamerika och Ryssland.

Till följd av den kontinuerligt ökande efterfrågan på Etons skjortor har familjen Davidson sökt en partner för att fortsätta växa och utveckla bolaget.

–Vi ser fram emot att arbeta med Litorina och fortsätta att stödja Hans Davidson och hans team i expansionen av Eton. Vi är övertygade om att företaget kommer kunna behålla sin höga tillväxttakt och samtidigt fortsätta leverera skjortor och tillbehör av högsta möjliga kvalitet ”, säger Tintin Jonasson, tredje generationen av grundarfamiljen och koncernchef för Eton Systems AB till teko.se.

–Eton är ett högkvalitativt svenskt företag med en ledande marknadsposition inom sin nisch i Norden och med närvaro på framträdande varuhus i alla sina viktigaste marknader. Vi är mycket glada över att grundarfamiljen har valt Litorina till sin partner i den fortsatta utvecklingen av Eton, säger Harold Kaiser, Managing Partner på Litorina Capital Advisors, investeringsrådgivare åt Litorina IV till teko.se

Familjen Davidson kommer fortsätta att vara aktiva i både den dagliga driften av företaget och se till att den standard som etablerades redan 1928, när familjen grundade Eton, kommer att leva kvar.

–Med Litorina som ny huvudägare har Eton säkrat relevant kompetens och resurser att ta nästa steg i företagets utveckling. Tillsammans kommer vi fokusera på att fortsätta Etons framgångsrika expansion i både befintliga och nya marknader, säger Hans Davidsson, VD för Eton till teko.se.

Ny ordförande i Eton blir Nils Vinberg, bilden, tidigare VD för Björn Borg.

Litorina, grundat 1998, är ett private equity-bolag som fokuserar på att förvärva och industriellt utveckla primärt svenska företag tillsammans med dess ledande befattningshavare. Litorina erbjuder en bred och djup kompetens genom egen organisation samt genom sitt nätverk av industriella rådgivare. Litorina Capital Advisors AB agerar som investeringsrådgivare åt Litorinas fonder. Bakom Litorina står ett antal långsiktiga och välrenommerade institutioner som tillsammans har investerat cirka 4,8 miljarder kronor i Litorinas fyra fonder. För mer information, se www.litorina.se.

Etongrundat 1928, är världsledande inom marknaden för premiumskjortor och accessoarer för män. Produkterna säljs via såväl egna Eton Brand Stores som varuhus och fristående butiker, totalt 1 000 försäljningsställen i 35 olika marknader globalt. Huvudkontoret ligger i Gånghester, Borås. Eton omsätter cirka 300 miljoner kronor.

Eton är medlem i TEKO.