Socialdemokraterna Norrbotten

SKL alltmer politiserat!

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 14:29 CET

- Sveriges kommuner och landsting är faktiskt rödare än Sveriges regering! Det säger landstingsrådet Kent Ögren – en av sex s-företrädare som deltar i den nu pågående SKL-kongressen i Norrköping.Tillsammans med Anders Öberg, gruppledare för socialdemokraterna i landstinget har han reagerat kraftigt det inriktningsdokument som kongressen debatterar och ska ställning till.

- En majoritet av landets kommuner och landsting har en annan politisk sammansättning än regeringen, säger de och pekar på att SKL ska vara en intresseorganisation som företräder sina medlemmar och det kommunala självstyret.

- Den senaste mandatperioden har det på allt fler områden  skett en gradvis förskjutning och SKL har alltmer kommit att bli ett språkrör för regeringen. Inte minst i det nu aktuella inriktningsdokumentet för perioden 2012-2016 blir detta tydligt. Och allra tydligast blir det när det gäller det vården, understryker Kent Ögren tillsammans med Anders Öberg.

- Trots att mer än hälften av landets kommuner och landsting är emot fortsatt vårdval med än större genomslag för privatisering så väljer den poltiska ledningen för SKL att gå regeringens ärenden  istället för företräda medlemmarna, säger Kent Ögren.

- Det är dags att SKL visar att man är en organisation som företräder sina medlemmar -  inte regeringen. Medlemmarna har en bättre närkontakt och känner medborgarnas behov betydligt bättre än regeringen, avslutar Anders Öberg.

Övriga s-ombud från Norrbotten
Ellinor Söderlund, kommunalråd Kalix, Karl Petersen, kommunalråd, Luleå, Kristina Zakrisson, kommunalråd Kiruna, Helena Stenberg, kommunalråd Piteå.

Kent Ögren

Landstingsråd (s) Norrbotten

Anders Öberg
Ordförande för s- gruppen i landstinget