Stockholms Stadsteater AB

Skön soppa!

Pressmeddelande   •   Mar 30, 2006 11:43 CEST

- Det spritter i benen och jag blir varm i hela kroppen när jag lyssnar på Offenbachs musik, säger regissören Elisabet Ljungar.
- Hans figurer är dråpliga, absurda, skruvade och befriande icke-psykologiserande, sprängfyllda av en humor som skrattar med istället för åt oss. Han påminner mig ofta om Hasse & Tage med sin underfundighet och allvaret bakom skrattet.

Det musikaliska underbarnet Jacques Offenbach (1819-1880) flyttade som 14-åring från en liten by utanför Köln till Paris för att studera cello och komposition. 1855 öppnade han en egen teater: Bouffes-Parisiens. Jacques hade en enorm arbetskapacitet: han kunde skriva, orkestrera och iscensätta en enaktsoperett på en vecka. Han plockade upp politiska dagsaktualiteter och förvandlade dem till kvicka satirer. För att överleva gällde det att ständigt producera nya idéer och melodier.
Orfeus i underjorden (1858) gjorde honom känd i hela Europa och han kröntes till den franska operettens mästare. Hans musik sjöngs, visslades, nynnades överallt i Paris.
Rossini kallade honom Champs-Elysées Mozart.

Offenbach skrev över hundra musikdramatiska verk, däribland 64 enaktare. En av dem är Skön soppa! (La Rose de Saint-Flour) från 1856.

Elisabet Ljungar är frilansande musikteaterregissör. Hon har uppdrag på bl a Norrlandsoperan, Värmlandsoperan, Göteborgsoperan och Kungliga Operan (nu senast med världspremiären av Svall) Elisabet är grundare av och konstnärlig ledare för kammaroperakompaniet TeaterTravers, vars målsättning är att integrera musikdramatik i samhället och att sprida den till nya publikgruppen. Hon hyser stark kärlek till Offenbach och har tidigare regisserat två andra av hans enaktare.

Precis som vi idag går till Klara Soppteater gick man på Offenbachs tid till Bouffes-Parisiens för att äta, dricka och låta sig underhållas. Vem vet, kanske sitter Jacques här i något hörn och myser åt sin knappt 150 år försenade svenska urpremiär spekulerar Elisabet Ljungar.

Skön soppa!
AV JACQUES OFFENBACH

Premiär 7 april 2006 kl 12.00 på Kafé Klara

Musik: Jacques Offenbach