Värmlandsnäs skördefest ideell förening

Skördefesten på Värmlandsnäs

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2009 12:29 CEST

Under 2 dagar öppnar Värmlandsnäs gårdar sina portar. I år finns det sammanlagt 31 stationer - lantbruk, bygdegårdar, hembygdsgille och företagare som deltar - och många av dessa har servering. Det är inte utan orsak att Värmlandsnäs kallats för "Värmlands kornbod". Här har långt före bronsåldern varit jordbruksbygd, en bygd som alltid producerat livsmedel. Skördefesten ger fina prov på detta. Mest känd är förstås den goda näspotatisen som odlas i mängd i den bördiga "näsmyllan". Kalkonkött, rökt och gravat, lammkorv, den lokala ekologiska Herrestadslimpan, Näsets vaniljbullar, den läckra Strandkakan, Gillets grönskassoppa mm är lokala specialiteter man måste smaka på under sin rundtur på Skördefesten. Läget vid vårt innanhav Vänern ger naturligtvis också skörd i forma av fisk. En specialitet är den fina Vänersiken rökt på Lurö-fiskarnas speciella sätt. Serverad med den hemgjorda potatissalladen och grönsaker är det en läckerhet! Detta och mycket mer bjuds besökaren under soliga septemberdagar på Värmlandsnäs gårdar.

Välkommen på vår Skördefest!