VikingaTider

Skördetid hos VikingaTider

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2012 20:34 CEST

Söndagen den 26 augusti 2012 äger Arkeologidagen, för det 25:e året, rum på olika platser runt om i Sverige. Det finns ett femtiotal evenemang att välja bland om du vill besöka arkeologins spännande värld. I skånska Löddeköpinge rustar VikingaTider för skördefest. Höstens arbete är i full gång! Grödorna skördas, rågen mals och brödet bakas. Maten lagas över den stora elden i långhuset.

Riksantikvarieämbetet är initiativtagare och samordnare för Arkeologidagen som
arrangeras varje år den sista söndagen i augusti. Evenemangen som äger rum på olika platser i hela Sverige, genomförs av föreningar, kommuner, museer, universitet, företag, organisationer och andra kulturhistoriska aktörer i Sverige. Syftet med Arkeologidagen är att sprida kunskap om kulturhistoria och  att tillgängliggöra fornlämningar och förhistoriska miljöer. Arkeologidagen ska på ett begripligt sätt visa på arkeologins möjligheter och stimulera till vidare kunskap om vår kulturhistoria.

Under söndagen håller VikingaTider i Löddeköpinge öppet mellan kl. 11-16. Besök den rekonstruerade vikingatida gården där skörd och annat höstarbete är i full gång! Här skär vi säden, lagar mat med ingredienser från örtagården, bakar hällbröd, maler på handkvarn och mycket mer. Och naturligtvis får du prova själv! Lär dig också mer om vikingens och den medeltida människans efterrätter och godsaker. Klockan 14.00 föreläser Anna Hansson om just detta. Här finns något för både stora och små.

Entré 60 kr för vuxna. Barn under 13 år fritt i vuxens sällskap. Kaffeservering och butik öppna.

Mer information: kontakta projektledare Lotta Jonson på 046-706210.
info@vikingatider.se  www.vikingatider.se

VikingaTider blir en unik arkeologisk temapark, med fokus på vikingatid och tidig medeltid. VikingaTider kommer att bestå av två huvuddelar, den moderna huvudbyggnaden - Kulturborgen - och det rekonstruerade vikingatida kulturlandskapet.

Projektet VikingaTider drivs av föreningen Viking Foundation, en politiskt och religiöst oberoende organisation utan vinstintresse. Föreningens styrelse är sammansatt av representanter från näringsliv, kultur och kommun.