Skogsindustrierna

Skogsnäringsveckan 2009, 21-22 april, Stockholm City Conference Centre (Norra Latin)

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2009 11:08 CEST

Skogsnäringsveckan är den viktigaste arenan där den svenska skogsindustrin träffas och bransch, politiker, fackföreningar och andra intressenter möts och diskuterar aktuella frågor som berör hela den svenska skogs- och tränäringen. I år är Skogsnäringsveckan viktigare än någonsin och fokus ligger på frågor som visar hur viktig den svenska skogsnäringen är i klimatdebatten och för ett hållbart samhälle. Mer information om Skogsnäringsveckan finns på www.skogsindustrierna.org

Tisdagen den 21 april

9.00 - 10.30 Fyra parallella seminarier inleder Skogsnäringsveckan 2009
1. Dagens forskning = framtidens affärer och produkter!
2. Skogsindustrins framtid i Sverige
3. Ökad skogstillväxt och biologisk mångfald - möjligt att kombinera
4. Så kan cheferna öka jämställdheten

11.00 - 12.15 Officiell invigning av Skogsnäringsveckan 2009
· Välkommen och inledning, Marie S. Arwidson, VD, Skogsindustrierna och Bengt Ek, VD, Föreningen Skogen
· Uppdrag skogen - från Borneo till Sverige, Mattias Klum, fotograf och filmare
· Utdelning av Bernadottepriset, Guldkvistar och Stiftelsen Gunnar Sundblads Forskningsfonds Kompetensutvecklingspris samt Skogsindustriernas Klimatpris

13.30 - 16.00 Skogsindustriernas öppna årsmöte
· Vart är branschen på väg?, Leif Brodén, styrelseordförande, Skogsindustrierna
· Inledningstalare, Eskil Erlandsson, jordbruksminister
· Climate change and the management of Sweden's forests, Mark Lynas, journalist och miljöaktivist
· Klimatpanel om skogens betydelse i klimatpolitiken, Maria Norrfalk, landshövding Dalarnas län, Stefan Edman, biolog och författare, Börje Hörnlund, f.d. statsråd
· Skogsindustrin inför svenska ordförandeskapet, diskussion kring Skogsindustriernas EU-manifest och vilka viktiga frågor vi vill uppmärksamma inför Sveriges ordförandeskap i EU, Marie Wickberg, pol. sak. Jordbruksdepartementet, Marie S Arwidson, Skogsindustrierna.
· Avslutning, Leif Brodén, styrelseordförande, Skogsindustrierna

Onsdagen den 22 april

Trädagen 2009 - ett samarrangemang av Skogsindustrierna, Trä- och Möbelindustriförbundet - TMF och Föreningen Svenska Sågverksmän - FSS

10.00 - 13.00
· Välkomsthälsning, Ulf Adolfsson, VD, Dux Industrier och ordförande, Trä - och Möbelindustriförbundet
· Krister Fahlgren, ordförande, Föreningen Svenska Sågverksmän
· Johan Padel, administrerende direktør, Moelven Timber och ordförande, Trämekaniska sektionen, Skogsindustrierna
· Framtiden för en av landets äldsta industrier, Annie Johansson, Sveriges yngsta riksdagsledamot (c)
· Familjeägda sågverksföretag - ett hållbart alternativ?, Ulf Bergkvist, styrelseordförande, Bergkvist-Insjön
· Helhetstänkande - en kedja av ansvar, en kedja att lita på, Tomas Ekström, miljö- och kvalitetschef, Kinnarps
· Great possibilities with wood, Marcus Fischer, Finnforest Merk

Media är välkomna att närvara under hela skogsnäringsveckan.

Mer information om Skogsnäringsveckan finns på www.skogsindustrierna.org

För ytterligare information:
Karin Eriksson, presskontakt, 070-254 48 49, karin.eriksson@skogsindustrierna.org.