Skogssällskapets Förvaltnings AB

Skogssällskapet satsar i Hälsingland

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2008 11:15 CEST

Skogssällskapet satsar i Hälsingland
Skogssällskapet öppnar kontor i Söderhamn. Det är ett trendbrott på virkesmarknaden i södra Hälsingland, där ett stort antal virkesköpare och inspektorer konkurrerar om skogsägarnas virke. Skogssällskapet äger till skillnad från skogsägarrörelsen och skogsbolagen ingen industri. Affärsidén är istället att hjälpa skogsägarna att få så bra betalt som möjligt genom att konkurrensutsätta deras virke bland alla virkesköparna.

- Skogsägarna har ofta svårt att bedöma vad virkesköparnas bud egentligen är värda, menar Bo Rosén som är nytillträdd skogsförvaltare i Söderhamn. Prislistorna är nästan omöjliga att läsa och avverkningskostnaderna är svåra att uppskatta. Vi hjälper dem att reda ut allt krångel.

Magnus Juntikka, Skogssällskapets affärschef i Sundsvall, tror mycket på satsningen i Hälsingland.
- Eftersom skogsägarna här länge hört av sig till oss och efterfrågat ett fritt alternativ på marknaden så har vi beslutat oss för att göra en satsning. Förra året öppnade vi kontor i Gnarp och det har varit väldigt uppskattat. Vi tror på samma intresse i södra Hälsingland.

Kontakt:
Bo Rosén, skogsförvaltare Söderhamn: 0270-122 10
Magnus Juntikka, affärschef Sundsvall: 060-64 14 63

Faktaruta:
Stiftelsen Skogssällskapet bildades 1912 för att främja skogsskötsel och naturvård. Stiftelsens affärsdrivande företag sköter idag drygt 500 000 ha skog åt små och stora skogsägare. Företaget hanterar ca 2 miljoner m3 virke och omsätter 1,5 miljarder kronor per år.