Compro Marketing AB

Skolkanalen lanserar webb-tv om gymnasievalet

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 16:27 CET

Vill du snabbt kunna skapa en uppfattning om olika skolor och få bra tips inför gymnasievalet? Se förebilder som Idol-Erik och Idol-Calle och hur de tänkte som 15-åringar?

Skolkanalen.se är den första renodlade webb-tv-kanalen för unga som ska välja till gymnasiet i Stockholmsregionen. Kanalen är unik i sitt slag med öppet hus för gymnasieskolor dygnet runt, året om. Här finns redan ett 30-tal gymnasieskolor presenterade och över 60 filmer. Filmerna visar skolorna in action, vilka program de har, hur arbetsmiljön ser ut, hur lärarna undervisar och vad eleverna tycker. Det ska ge en första inblick och känsla för skolan, till exempel inför Öppet Hus.

Skolkanalen visar även filmreportage och programserier som belyser viktiga frågor inför gymnasievalet. Här finns intervjuer med Idol-gänget, med studievägledare och med samtalscoachen Emma Pihl, som ger tips om hur man kan tänka när man står inför ett viktigt beslut.

Skolkanalen erbjuder gymnasieskolor att medverka med filmer som ska underlätta för eleverna att välja mellan de skolor och utbildningar som finns på gymnasiet. Stockholmsregionen är först ut och efterhand kommer andra regioner i landet kunna erbjudas samma tjänst.

Skolkanalen producerar även filmer åt skolor och företag. Södra Latin, Viktor Rydbergs skolor, Kungsholmens gymnasium och Sigtuna Humanistiska Läroverk är exempel på egna filmproduktioner och finns på Skolkanalen.se.

För mer information kontakta:
Malin Svensson, 08-459 24 21
malin.svensson@skolkanalen.se
www.skolkanalen.se

Skolkanalen startade under hösten 2009 och ägs och drivs av Compro Media AB. Compro ger ut företagstidningar, guider, driver söktjänster och producerar film på Internet.