Ung Vänster

Skolministerns förslag om skolkbetyg löser inga problem

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 13:21 CEST

Ung Vänster FC
info@ungvanster.se

Skolminister Jan Björklund gick under onsdagen ut med att skolk ska skrivas in i elevers betyg. På det sättet tror han att den ogilitiga frånvaron i skolan ska minska. Ung Vänster vänder sig emot förslaget. -Att man skolkar, går ut med ofullständiga betyg eller inte lär sig det man behöver i skolan, är allvarliga problem som Jan Björklund saknar lösningar för, därför kommer han med sådana här låtsaslösningar, säger Ung Vänsters ordförande Ida Gabrielssson. Ung Vänster är just nu ute på skolturné med kampanjen "Vem tjänar på sorteringskolan?". -Ung Vänster tar allas rätt till utbildning och kunskap på allvar. Därför vill vi att man börjar satsa ordentligt på skolan igen. I vår kampanj kräver vi att man, istället för att låta privata skolföretag göra vinster av våra skattepengar, ska ge resurser till skolan för att anställa fler lärare och minska klasserna. Det skulle göra skillnad på riktigt medan Jan Björklunds ständiga betygssnack är nonchalant och bara innebär kosmetika, säger Ida Gabrielsson.

För mer information, kontakta:

Elisabeth Biström, pressekreterare för Ung Vänster: 070-203 82 04
Ida Gabrielsson, förbundsordförande för Ung Vänster: 0738-24 12 13