BeCloud

Skolmolnet får pris

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 14:21 CET

Skolmolnet är en tjänst som distribuerar pedagogisk programvara till förskolan och skolan oberoende av var eleven sitter och vilken plattform de kör. Juryn som bestod av representanter för IDG, IBM, Microsoft, City Network och Entiros hade ett stort antal förslag att gå igenom och av de tre som tog sig till finalen på Cloud Camp var Skolmolnet en. Där mottog de tredje pris för sin tjänst.

Skolmolnet är en mycket ny tjänst levererat av ett mycket ungt företag. Programmen de levererar finns idag på många skolor runt om i landet av producenter som bland annat Softogram och Allemansdata. Kommunerna planerar och implementerar i rask takt en-till-en datorer, det vill säga en dator till varje elev, och valet av plattform varierar mellan Windows, Mac OS och Linux. Vid en vanlig distribution och installation krävs att ett program skickas eller laddas ner och installeras i kommunens eller skolans nätverk. Ofta måste också en klient för programmet installeras på den lokala datorn. Med Skolmolnet räcker det med en klient och ett konto för att man ska få tillgång till sina program.

"Det motiverar och värmer", säger Niclas Nilsson, verksamhestchef, om förtroendet. "Det behövs lösningar för att skolorna ska kunna nå sina pedagogiska verktyg oavsett val av plattform", fortsätter han och hänvisar till den frihet en molntjänst som Skolmolnet bidrar med.

Becloud Ltd
www.becloud.se