Miljöpartiet de gröna

Skolor måste förebygga mobbning bättre

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 11:52 CET

Mats Pertoft, skolpolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna, lämnar i dag in en fråga i riksdagen för att regeringen att äntligen ska agera och se till att skolorna bättre förebygger mobbning.
- Återigen visar Skolinspektionens uppföljning att skolorna i Sverige inte tar det mobbningsförebyggande arbetet på allvar. Miljöpartiet har varit pådrivande i att skärpa kraven på skolorna att förebygga mobbning. Vi anser att det nu är dags för regeringen att agera, säger Mats Pertoft.

- Gång på gång har det visat sig att skolorna inte lever upp till de lagar som riksdagen har antagit för att förebygga mobbing. I övriga samhället leder sådant till sanktioner och åtgärder, men utbildningsminister Jan Björklund sitter still och gör inget, trots upprepade rapporter från Skolinspektionens om skolhuvudmännens nonchalans.

- Med anledning av dagens rapport från Skolinspektionen om att skolorna inte arbetar förebyggande emot mobbing på ett tillfredsställande sätt är det dags för Björklund att agera och få slut på detta lagtrots. Jag kommer därför i dag att lämna in en fråga till ministern för att få svar på vad han tänker göra för att se till att skolorna äntligen gör det de måste för att förebygga mobbing, säger Mats Pertoft .

FÖR VIDARE INFORMATION:
Mats Pertoft, 070-851 80 79
Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare, 0736-27 53 83

MILJÖPARTIET DE GRÖNA
Riksdagen, Mynttorget 2, 100 12 Stockholm
08-786 40 00 (växel)
Läs mer om grön politik: www.mp.se
Se också: www.youtube.com/miljopartiet och www.twitter.com/miljopartiet