Nyckelhålet på restaurang

Skolor satsar på hälsa i framtidens restauranger

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2011 08:39 CET

Lindengymnasiet i Katrineholm är den senaste restaurangskolan som certifierar sin restaurang och integrerar nyckelhålsutbildning för sina elever.  Restaurangskolorna är med och skapar framtidens restauranger och det är viktigt att förmedla färdigheter och kunskaper om såväl traditionell husmanskost, det nya internationella köket och goda måltider som ger hälsa.  ”Att de som kommer att jobba i framtidens restauranger är hälsomedvetna gynnar hela branschen”, säger Ulf Bohman, VD på föreningen Nyckelhålet på Restaurang.

Kombinationen av en stor andel överviktiga och feta och ett ökat intag av mat och måltider utanför hemmet gör restaurangbranschen till en viktig medaktör i det förebyggande folkhälsoarbetet. Det är måltiderna som äts i samband med arbetsdagen, företrädesvis lunchen, som vi bör fokusera på. Det gäller att i restaurangerna göra det enklare att välja hälsosamt och nyckelhålsmärkning är en del i detta arbete. Genom samarbetet med restaurangskolorna kommer de färdigutbildade eleverna ut i branschen med extra kunskap om nyckelhålet och om de börjar arbeta för en certifierad nyckelhålsrestaurang uppfyller de redan de kunskapskrav som en certifiering kräver. ”Restaurangskolorna har också varit en resurs bland annat för att ta fram nya storköksrecept som klarar nyckelhålskriterierna, säger Ulf Bohman.

Restaurangskolan i Nyköping är den skola som varit certifierad längst, de var med redan när Livsmedelsverkets pilotverksamhet för certifiering startade 2007. Nyköpingseleverna har jobbat med att ta fram egna nyckelhålsrecept och även bidragit till att kvalitetssäkra de nyckelhålsrecept som presenterats i olika sammanhang.

För mer information:

Lindengymnasiet, Katrineholm, Mikael Hofstedt 070-2939033

Nyckelhålet på restaurang, Ulf Bohman, 0733-460771

Föreningen Nyckelhålet på restaurang är en ideell förening vars uppdrag är att göra det enklare att välja hälsosamt på restaurang. Inom ramen för en frivilligt system certifierar föreningen restauranger.  Certifieringen omfattar utbildning och stöd till restaurangpersonalen, vägledning av matgästen och årlig kvalitetssäkring av restaurangerna.  Föreningen har ett avtal med Livsmedelsverket om hur varumärket Nyckelhålet får användas.