Malmö Opera och Musikteater

Skolsamarbete med premiär 9 maj

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2007 09:52 CEST

Onsdag 9 maj har Sundsbroskolan i Bunkeflostrand premiär på PRÖVNINGARNA.
PRÖVNINGARNA är en musikteateruppsättning baserad på Mozarts TROLLFLÖJTEN.

PRÖVNINGARNA framförs i sporthallen Sundsbrohallen och spelas premiärdagen 9 maj en skolföreställning kl 13 och en offentlig föreställning kl 19. Uppsättningen spelas också torsdag 10 maj spelas kl 10, kl 13 och kl 19.

Malmö Operas barn- och ungdomsavdelning, Operaverkstan, inledde i höstas ett samarbete med Sundsbroskolan i Malmö (Utbildning Limhamn – Bunkeflo). Operaverkstan har tillsatt Ola Hörling som regissör för uppsättningen och engagerat operasångarna Alexandra Frid som Nattens Drottning och Clas Sköld som Sarastro. Ca 60 elever medverkar i övriga roller och som dansare och kör.
Musiken som framförs är dels Mozarts musik från TROLLFLÖJTEN men också musik av bland andra Paul McCartney, The Kinks och The Ark.
Musiken framförs ca 50 elever tillsammans med en stråkkvartett ur Malmö Operaorkester bestående av Jolanta Mazurek, violin, Kanerva Juutilainen, violin, Stanislav Popov, viola och John Löfgren, cello samt Operaverkstans Sofia Söderberg Eberhard på piano.

Projektledare är Operaverkstans kulturpedagog Lars Fembro.

Info om projektet samt rollista PRÖVNINGARNA nedan.

Vänliga hälsningar

Catarina Ek
Pressansvarig / Press Manager
Malmö Opera och Musikteater AB
SE-200 10 Malmö

Tel/Phone +46(0)40 20 84 22
Mobil/Mobile +46(0)703 58 90 71
Fax +46(0)40 20 84 23
E-mail catarina.ek@malmoopera.se
www.malmoopera.se

PRÖVNINGARNA / Sundsbroskolan och Malmö Opera
Det är årskurserna 6-9 på Sundsbroskolan som medverkar i projektet: 410 elever och 50 lärare
Elever och lärare har valt inriktning efter intresse; dekor, kostym, mask, sång, dans, musik, regi, manusarbete, teknik, marknadsföring, produktion osv.
Malmö Opera fungerar som konsult och medproducent/-finansiär i projektet bestående av bland annat utlåning av teknik, ljus, gradäng, teknisk support och tekniker som kör föreställningen.
Målsättningen för skolan är att stimulera ny pedagogik, ge lärdom om projektarbete, öka elevernas egen kreativitet, förmå lärarna att arbeta över ämnesgränserna.
Målsättningen för Malmö Opera är att utveckla kulturpedagogik, främja partnerskap och öppna operahuset: elever och lärare har fått visningar av Malmö Opera, gjort studiebesök på olika avdelningar och sett uppsättningarna DOLLYS BEAUTY SHOP och BANANKONTAKT.

PRÖVNINGARNA
Musikteater i en akt baserad på Värmlandsoperans musikaliska bearbetning av TROLLFLÖJTEN av Wolfgang Amadeus Mozart och Emanuel Schikaneder
Musik även av bl a Paul McCartney, The Kinks och The Ark.
Manusbearbetning: Lars Fembro, Maria Sundqvist och elever på Sundsbroskolan med bistånd av lärarna Anna Baxter och Caroline Bremer.
Sångtexter: Lars Fembro, Ola Hörling
Översättningar TROLLFLÖJTEN: Jan Mark
Regi: Ola Hörling i samarbete med Lars Fembro
Scenografi och kostym: elever på Sundsbroskolan under ledning av Agneta Winqvist, Marcus Hjelmberg, Peder Carlsson