Trosa

Skolverket presenterar meritvärden: Trosa kommuns skolor presterar högsta resultat någonsin

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2016 08:53 CEST

Skolan är högprioriterad i Trosa kommun sedan många år, och med den ingången har Trosa kommun tydligt förbättrat resultaten över en tioårsperiod. När Skolverket nu presenterar resultaten för läsåret 15/16 konstateras med glädje den starkaste prestationen av eleverna någonsin.

Mälardalens bästa skola, eller mer konkret topp 20 i landet är ett av kommunfullmäktiges mål sedan 2010. Ett ambitiöst mål som 2015 tangerades när eleverna läsåret 14/15 presterade resultat som placerade dem på en 22 plats nationellt med ett genomsnittligt meritvärde om 237,2.

De reslutat som Skolverket nu presenterar visar på en förbättring såväl totalt sett för elever i den avgående årskurs 9, som en utjämnad könsskillnad. Förbättringen gäller båda kommunens högstadieskolor och visar på en jämn hög nivå. Det genomsnittliga meritvärdet för läsåret 15/16 landade på 244,8.

Helena Koch (M), humanistiska nämndens ordförande kommenterar resultaten: ”Vi har arbetat metodiskt och långsiktigt från förskolan, genom grundskolans lägre åldrar och fram till högstadiet för att skapa en skola i framkant. Det är oerhört glädjande att se hur väl eleverna nu presterar och den akademiska grund de har för att ta nästa steg i sin utbildning.”

De resultat som Skolverket presenterar går i nuläget bara att jämföra med den egna verksamhetens utveckling. Den nationella jämförelsen från SKL presenteras under våren 2017.

För mer information:
Helena Koch (M), humanistiska nämndens ordförande