RFSL

Skolverkets rapport bekräftar RFSL:s larm

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2006 13:54 CET

Skolverkets rapport ”I enlighet med skolans värdegrund?, Rapport 285, visar att det förekommer onyanserade och stereotypa beskrivningar av homo- och bisexuella i den svenska skolans litteratur. Detta bekräftar det av RFSL fastslagna. Nu behövs handling inte mera ord.

I dag presenterade Skolverket rapporten ”I enlighet med skolans värdegrund”. Rapporten visar att det förekommer onyanserade och stereotypa beskrivningar av homo- och bisexuella och transpersoner. RFSL Ungdom rapporterade redan 2003 om situationen i skolans litteratur i rapporten ”Biologiboksgranskningen”.

–Rapporten bekräftar på ett mycket bra sätt något som vi redan känner till. Nu krävs handling. Skolans litteratur måste förnyas och det är akut, säger Sören Andersson, förbundsordförande för RFSL.

–Det är en alarmerande stor skillnad i självmordstalen mellan unga hbt-personer och unga i allmänhet enligt Folkhälsoinstitutets rapport om hbt-personer hälostillstånd. Skolan har ett stort ansvar för våra unga och att ständigt bli marginaliserad som Skolverket visar i sin rapport hjälper inte dessa ungdomar, fortsätter Sören Andersson.

RFSL förutsätter att arbetet nu fortsätter med aktiva åtgärder.

-Den ultimata läroboken finns kanske inte, men det rättfärdigar inte att vi stilla ska sitta och tiga. Det är skolans uppgift att efterfråga mer adekvat litteratur, först därefter kan vi börja se resultat, avslutar Sören Andersson

För frågor och vidare information kontakta:
RFSL:s pressekreterare Thomas Laurell, 0736 – 60 32 64, alt thomas.laurell@rfsl.se