Axtech AB

Skoterresa med stort hjärta genom Sverige – följ live på karta med redKnows!

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2010 13:54 CET

Henrik Päiviö och Roland Hannu, bosatta i Kiruna, ville göra en insamling för det krisdrabbade folket i Haiti. De bestämde sig för att göra det på ett lite ovanligare sätt för att på så sätt skapa uppmärksamhet runt insamlingen: En skoterfärd ifrån Treriksröset ner till Ystad, drygt 150 mil. Fågelvägen.

Avresan sker på måndag eftermiddag den 8 februari och beräknas ta ca 10 dagar. Med sig har de en redKnows MiniFinder Live – en GPS Spårsändare som visar exakt var de befinner sig på en karta som ligger på bloggen på nsd.se och på redknows.se. I övrigt klarar de sig med tält, bra kläder och varsin vass Lynx-skoter.

Galningar, kan man tycka, men både Roland och Henrik är riktiga gamla fjällrävar. Äventyrare. De har tävlat i Fjälldraget, vunnit Keb Classic och varit med Skinnarmo på resa i Alaska. Nu är de på väg ut på sitt livs skoteräventyr.

- Vi hoppas väcka stor uppmärksamhet under nerresan och att många följer oss på kartan, så att huvudsyftet – att samla in mycket pengar till de drabbade i Haiti, uppnås. Insamlingen sker i samarbete med Radiohjälpen, avslutar Henrik.

Färdplan med start måndag den 8 februari:
Treriksröset-Kiruna-Piteå-Umeå-Sundsvall-Gävle-Örebro-Växjö-Sölvesborg-Ystad. En blogg kommer uppdateras dagligen med text och bilder på: nsd.se/blogg.

Länk till kartan där de kan följas ligger på bloggen och på axtech.se

För mer information, kontakta:

Peter Wedin eller Åsa Eklund, Axtech AB
Tel 031-558866, info@axtech.se

MiniFinder är en familj av svenskutvecklade stöt och vattentåliga GPS-larm/spårsändare med storlek som en mobiltelefon. De placeras enkelt i bil, båt, MC, ATV, utombordsmotorer, maskiner mm. Larmet skickar ett SMS med karta till din mobiltelefon om någon flyttar eller stör din egendom. Du kan när du vill begära att få information per SMS om var egendomen befinner sig. MiniFinder Live: Rapporterar sin position i realtid vid förflyttning till karta på websida. Mer information på www.redknows.se

Axtech AB är en etablerad leverantör av GPS-larm och söksystem i Sverige med distributörer i ett flertal länder. Axtech, som bedriver egen utveckling, producerar och säljer söksystem med GPS under egna varumärket redKnows.

Adress: St Jörgens väg 4,422 49 Hisings Backa, tel. 031-558866, e-mail: info@axtech.se, www.redknows.se