Kaspersky Lab

Skräppost lockade med Steve Jobs

Pressmeddelande   •   Jul 29, 2013 16:51 CEST

Förra månaden utnyttjades Apple-grundaren Steve Jobs namn i en våg av skräppost. Totala andelen skräppost i mejltrafiken ökade under denna period med 1,4 procent till i genomsnitt 71,1 procent. Det visar Kaspersky Labs spamrapport för juni.

Under juni distribuerades stora mängder skräppost där rubriken utlovade mottagaren att få ta del av hemligheten bakom Steve Jobs affärsframgångar. Men i själva verket var mejlet bara reklam för gratis utbildningstillfällen där arrangörerna lovade att på bara 1,5 timme lära vem som helst att skapa ett lönsamt företag baserat på en hobby. Steve Jobs namn användes bara som lockbete.

Mer än hälften av all spam i juni kom från Kina och USA (24 respektive 17 procent). På tredje plats kom Sydkorea med 14 procent. Skadliga filer som bilaga hittades i 1,8 procent av alla mejl. Precis som i föregående månad använde bedragarna ofta sitt favorittrick för att få folk att öppna mejlen – meddelanden med ett välkänt företag som avsändare.

Hela rapporten går att läsa här.

Mediekontakt: Bite, 08-402 01 00, kaspersky@bitepr.se

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 15 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt
små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget är för nuvarande verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se.

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2011. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2012-2016 Forecast and 2011 Vendor Shares (IDC #235930, July 2012). Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2011.