Fältbiologerna

Skriker politikerna i öronen i Malmö

Pressmeddelande   •   Jan 04, 2014 08:06 CET

Idag lördag kl. 12.30 kommer över 100 arga människor att bokstavligt talat skrika ut sin frustration över dagens klimatpolitik på Möllevångstorget i Malmö. Under 2014  är det val till kommun, landsting, riksdag och EU-parlament. Trots att klimatförändringarna märks genom extrema värmeböljor, massutdöd av arter och stigande hav över hela jorden får klimatfrågan minimalt utrymme i valrörelsen.

-           -      Det här är en fråga som handlar om vår egen och vår civilisations överlevnad, säger Lovisa Helmius från Fältbiologerna. Det borde vara självklart att agera. Vi vill att klimatet hamnar högst upp på alla valmanifest och det är därför vi skriker i dag.

På Möllevångstorget kommer en stor massa människor att samlas för ett skrik av sällan hört slag. Aktionen är del av kampanjen ”Klimatskriket”. Den går ut på att samla frustrerade röster, unga som gamla, för att kräva konkreta åtgärder från politikerna i stället för tomma löften.

- Vi unga vägrar stå och se på när vår jord och framtid riskeras, säger Lovisa Helmius, Fältbiologerna. Våra politiker kan inte vara passiva längre. Vårt skrik är en uppmaning, ett krav och en kärleksförklaring till vår jord.

Kontakt:Lovisa Helmius
073-663 53 78Salomon Abresparr, ordförande

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.