Glimra Förlag AB

Skriv en bok på Skansen med Glimra Förlag

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2012 13:36 CEST

På onsdag är det dags för Friends på Skansen, en dag då tusentals barn, unga och vuxna som kämpar för ett jämlikt samhälle samlas på Skansen för aktiviteter och uppträdanden. En av de workshops som erbjuds deltagarna är ”Skriv en bok”, som Glimra Förlag håller i.

Glimra Förlag producerar presentböcker och kort, och har tidigare bland annat givit ut Min kompisbok, en fyll-i-bok där 10 kr per såld bok går direkt till Friends. Nu vill förlaget låta unga skriva mer än så, och sätter därför upp stationen Skriv en bok på Skansen den 9 maj. Hanna Bühlmann är en av Glimra Förlags ägare, och kommer att vara på plats på onsdag:

-          Anledningen till att vi medverkar med den här aktiviteten är först och främst att vi själva älskar att skriva, och att vi hoppas kunna entusiasmera fler att skriva – inte bara för skolan utan för sin egen skull. Dessutom vill vi förstås sätta fokus på vänskap och mobbning, och därför ska vi försöka skriva just en sådan bok tillsammans med de som deltar på workshopen.

En riktig bok, med riktiga läsare
Målet för dagen är att få ihop tillräckligt med material om ungas tankar kring vänskap för att publicera dem i en bok. Boken ska sedan distribueras i Sveriges skolor och där kunna fungera som samtalsunderlag inom livskunskap och i värdegrundsdiskussioner.

-          Vi hoppas verkligen att många besöker oss på onsdag och lämnar ett avtryck! Det kommer att vara ganska fritt vad gäller frågeställningarna, för vi tycker att det viktigaste är att alla ska känna att deras historia gills och är bra. Det får vara både positiva och negativa tankar – det är ju det äkta vi vill åt, säger Hanna.

Glimra Förlag

Glimra Förlag är ett svenskt företag som producerar och säljer presentböcker. Vi tycker att alla presenter borde vara genomtänkta, personliga och kärleksfulla, men vet också att sådana gåvor är svåra att hitta. Därför startade vi vårt företag. Vi har presenter till din älskade, din mamma, din bästa vän, son eller farfar. Vi har doppresenter, födelsedagspresenter, bröllopspresenter och alldeles fantastiska vardagspresenter!