Bildbolaget AB

Skriv för din släkt! - Ny skrivhandbok för släktforskare

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2013 16:11 CEST

Släktforskare har tidigt förstått att använda sig av digitala verktyg och förena gammalt med nytt. Nu finns den första skrivhandboken för släktforskare, utgiven som e-bok för läsplattor.

Boken är en handledning i att skriva sin släkthistoria, den första boken i sitt slag på svenska. Där finns råd om och tips på hur man kan bringa reda i sitt släktforskningsmaterial och skriva en intressant släktberättelse. Författare till boken är Eva Johansson från Västervik, mångårig skribent och hängiven släktforskare.

- Släktforskare samlar på sig mängder av forskningsresultat från arkiven och skapar släktträd i släktforskningsprogram, konstaterar Eva Johansson. Men sedan då? Hur ska man få det intressant för kommande generationer och för alla släktingarna som inte släktforskar?
- Lösningen kan vara att skriva en släktberättelse om allt intressant som släkten rymmer. Berättelsen kan skickas digitalt, skrivas ut eller publiceras på en hemsida. Men framför allt bli läst.

Intresset för släktforskning har ökat betydligt på senare år, i takt med att arkiven digitaliseras och blir tillgängliga för alla, och på grund av tv-program som "Vem tror du att du är?". Allt fler släktforskar och har behov av att skriva sin släkthistoria.

Läs mer om skrivhandboken för släktforskare på http://skrivfordinslakt.se/
Där finns även ett utdrag av boken.
Vill du ladda ner hela boken? Kontakta mig!

Kontaktuppgifter:

Eva Johansson
info@slaktforskaren.se
www.slaktforskaren.se

Helgerum Berggård
590 93 Gunnebo
tel 0490-138 19, 070-55 35 448
eva@evagun.se

Läs vår senaste bok Skriv för din släkt!