HP

Skriv ut som ett proffs hemma med HP

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 13:02 CEST

Nu finns det inte någon anledning att låta andra framkalla dina digitalfoton. Nya HP-fotoskrivaren för hemmabruk har ett nytt inkjet-system med fem bläckpatroner som skriver ut färgfoton med samma höga kvalitet som professionella fotoskrivare. Samtidigt lanseras två nya mobila fotoskrivare, varav den ena har en jätteskärm.

Nu kan du skriva ut sommarens digitala fullträffar med samma höga kvalitet som du är van vid från fotoaffären. HP, som har vunnit många priser för sina fotoskrivare under de senaste åren, har precis lanserat tre nya skrivare i sin Photosmart-serie. Den ena har ett nytt inkjet-system med fem bläckpatroner, och skriver ut precis lika bra som de mycket dyrare skrivarna.

- Fram tills nu har man sagt att ju fler bläckpatroner man har i sin bläckskrivare, desto bättre fotoåtergivning. Men med den nya fempatronerstekniken lyckades våra ingenjörer skapa ett fotoresultat som är helt i klass med de professionella skrivarna, som har hela sex färgpatroner. Med de fem separata bläckpatronerna får man samtidigt bättre kontroll på bläckekonomin, eftersom varje patron kan utnyttjas helt, säger Anna Maria Johansson produktchef för skrivare hos HP Sverige.

Det nya utskriftssystemet omfattar också ett nytt skrivarhuvud med dual-drop-volym, som sprider bläcket blixtsnabbt i extremt små droppar. Det betyder att foton och grafik blir knivskarpa.

Som att ha sitt eget fotolaboratorium
Den första skrivaren från HP med den nya fempatronstekniken är Photosmart D5460. Den skriver ut foton med samma kvalitet som fotolabbet, och textdokument skrivs ut knivskarpt med ett nyutvecklat pigmenterat svart bläck. Utskrifterna blir också klara snabbt. Skrivaren klarar upp till 33 svartvita utskrifter och 31 färgsidor per minut. Photosmart D5460 har en 1,5-tumsskärm som bland annat gör det möjligt att se foton från minneskortläsaren på framsidan. Alla typer av kameraminneskort kan läsas in (CF, SD, MS/Duo och xD), och det finns naturligtvis en USB-ingång så att man kan skriva ut från en PC eller Mac. Man kan även skriva ut från sin mobiltelefon om man ansluter Bluetooth-adaptern HP bt500.

Kompakt fotoskrivare med jätteskärm
Om man bara vill skriva ut färgfoton i storlekarna 10x15 cm och 13x18 cm så bör man titta närmare på de två nya kompakta fotoskrivarna Photosmart A636 och Photosmart A532, som båda skriver ut foton med hög kvalitet. Den förstnämnda har den största beröringskänsliga färgskärmen som finns på någon mobil fotoskrivare - hela 4,8 tum.

Med de inbyggda redigeringsverktygen i HP Photosmart A636 kan man redigera bilder och till exempel ta bort röda ögon eller göra foton skarpare, utan att ansluta en dator. Om man vill ha hjälp att vara kreativ finns det flera hundra olika ramar, texter och clipart att välja mellan.

HP Photosmart A532 har ingen touchscreen, men man kan ändå lägga till kreativa inslag i form av till exempel ramar och clipart. Samtidigt är färgkvaliteten hög, eftersom båda de kompakta fotoskrivarna använder HP Vivera 110-bläck, som torkar snabbt och är smutsbeständigt.

Det är inte dyrt att framkalla själv
Med de nya kompakta fotoskrivarna från HP är det inte dyrt att framkalla sina foton själv. Med ett HP 110 Photo Value Pack, som innehåller både fotopapper och fotobläck, kan man framkalla 120 bilder för 449 kronor inkl. moms. Det ger ett styckpris på 3,74 kronor per foto. Samtidigt slipper man uppstartskostnader, får fler kreativa möjligheter och så har man det första framkallade fotot i sin hand på mindre än en minut.

HP Photosmart D5460, kostar 995 kronor inkl. moms
HP Photosmart A636 Compact Photo Printer, kostar 1 595 kronor inkl. moms
HP Photosmart A532 Compact Photo Printer, kostar 995 kronor inkl. moms

Alla tre fotoskrivarna finns i butikerna nu.

För ytterligare information, vänligen kontakta
AnnaMaria Johansson, produktchef konsumentskrivare HP Sverige, tel: 08-524 91 000
Gunilla Lundqvist, marknadskommunikationschef HP Sverige, tel: 08-524 90400

Om HP
HP, världens största teknikföretag, erbjuder skrivare, datorer, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur som förenklar den tekniska upplevelsen för alla sina kunder, allt från hemanvändare till de största företagen. HP slutförde förvärvet av EDS den 26 augusti 2008. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på www.hp.se.

Vill du prenumerera på pressmeddelanden från HP via RSS, klicka här: www.hp.se/press/rss