Piratpartiet

Skrota Radiotjänst och lägg tv-avgiften på skattsedeln

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 11:50 CEST

Förvaltningsrätten i Luleå har avslagit ett tjugotal överklaganden mot Radiotjänsts beslut att ta ut tv-avgift även för personer med dator med internetuppkoppling. Piratpartiet anser att det är hög tid att rationalisera bort Radiotjänsts administration och istället lägga tv-avgiften på skattsedeln.

I dag tolkar Radiotjänst lagen på ett sätt som gör att ytterst få uppfyller kraven för att faktiskt få slippa betala tv-avgift. Det väcker frågor kring huruvida det är rimligt att fortsätta bekosta Radiotjänsts verksamhet.

-- När i stort sett alla i praktiken ändå måste betala tv-avgift finns ingen anledning att betala för en kontrolladministration som inte längre behövs, säger Piratpartiets partiledare, Anna Troberg. Lägg istället tv-avgiften direkt på skattsedeln och låt den gå oavkortad till public service-verksamhet. Det medför både en lägre kostnad för den enskilde individen och ärligare inställning vad gäller att tvingas betala för något man kanske inte avser använda.

-- Det är förvisso redan i dag så att det är riksdagen som bestämmer hur stor tv-avgiften ska vara, säger Troberg, men det är ändå viktigt att göra public service så oberoende som möjligt. Därför bör den nya public service-avgiften ligga på skattsedeln, men passera förbi regeringen och deras årliga budgetprocess.

Piratpartiet anser att det är bra med public service, men då det nya tekniken i grunden förändrat medias förutsättningar, så ser man gärna en bred politisk diskussion om exakt vilken roll public service ska spela i framtiden.

-- Vi pirater skulle exempelvis gärna se att man till exempel gav UR en betydligt större del av public service-kakan. Ju mer riktad och skräddarsydd information som dagligen sköljer över oss, desto mer behöver vi en mer neutral medieplattform som vi kan ställa krav på och som tar ansvar för livslångt lärande och mångfald, avslutar Troberg.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet  är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.