Kristdemokraterna, KD

Skrota statens villaskattelotteri!

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2005 13:11 CEST

- Det är dags att slutligen bryta upp från taxeringsvärdenas godtycke. Människor skall inte tvingas gå från hus och hem på grund av höga och ständigt stigande skatter på fiktiva värden och än mindre på grund av felräknande skatteverks-byråkrater. Villaägarnas rapport visar att det är hög tid att låta fastighetsskatten hamna på historiens skräphög!

Det säger Göran Hägglund, partiordförande för Kristdemokraterna, med anledning av den rapport om standardavvikelser i taxeringsvärden som Villaägarna presenterade på GP-debatt på måndagen.

- Rapporten understryker vår kritik av fastighetsskatten som ett gigantiskt skattelotteri. Att det i genomsnitt skiljer 200 000 kronor mellan taxeringsvärden och faktiska marknadsvärden är fullständigt orimligt, inte minst för alla dem som genom detta betalar en för hög skatt på sitt boende.

- Inkomstbeskattning ska bygga på sunda principer där människor avstår en del av en synlig och tydligt mätbar förtjänst för det allmännas bästa. Men i dagens system för fastighetsskatt tas skatten inte bara ut på vinster man inte har i reda pengar, den tas också ut med ett uppenbart godtycke. Det är en princip som ingen sund politiker rimligen kan stödja.

- Kristdemokraterna har som enda riksdagsparti föreslagit att fastighetsskatten helt slopas från 1 januari 2006. Istället vill vi höja reavinstskatten och låta kommunerna ta ut en årlig avgift på högst 2800 kronor per småhus som täcker kostnaderna för bland annat fysisk planering och räddningstjänst. Därmed blir fastighetsbeskattningen både förutsägbar och rimlig.

Läs Villaägarnas artikel på GP-debatt.

FÖRFATTARE:

Göran Hägglund