Columbia Sportswear

Skruva upp värmen med Columbia Sportswear

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2010 13:14 CEST

Columbias nya Omni-Heat™-produkter reflekterar kroppsvärme och värmer
elektriskt

STOCKHOLM –september- 2010
– I höstens kollektion skruvar Columbia Sportswear upp värmen och lanserar en ny teknologi– Omni-Heat. Omni-Heat är en unik kombination av egenskaperna hos en livräddningsfilt som håller dig varm och ett membran som andas ut fukt. Detta skapar kläder som reglerar värmen efter din kroppstemperatur så att du alltid håller dig lagom varm. Eftersom att kläderna inte bara håller värmen, utan också andas ut överbliven fukt när du blir för varm, är de perfekta när du är aktiv utomhus som t.ex. i pulka- eller skidbacken.

Att värmen anpassar sig är också en fördel när du rör dig mellan inomoch utomhus miljöer. I bussen eller på shoppingrundan blir det ofta svettigt med vinterkläder men Omni-Heat teknologin avleder
överflödsvärmen och ger därmed en behagligare upplevelse. Omni-Heat finns applicerat på ett 100
tal olika produkter, där ibland mössor, vantar, skor och kläder.

Följande innovationer finns i Omni-Heat serien

• Omni-Heat Thermal Reflective är en patentsökt teknik som reglerar kroppstemperaturen med hjälp av ett reflektivt material som är matristryckt på ett fukt- och lufttransporterande baslager, som tillsammans reflekterar och bibehåller kroppsvärmen medan överflödsvärme avleds. Resultatet blir att du alltid är precis lagom varm!
  • Omni-Heat Thermal Insulation behåller mer värme per gram än något annat material i branschen, med hjälp av en ny, patenterad isolering som till 50 procent består av återanvända material.
  • Omni-Heat Thermal Electric hjälper användaren att hålla fötterna varma med en knapptryckning, genom att aktivera ett antal patentsökta, batteridrivna värmekällor som är placerade utmed hela sulan. Tekniken finns i vissa av Columbias kängor, bland annat herrkängan BugathermoTechlite™ och damkängan Snowfall Thermo™.

För mer information och bilder vänligen kontakta:
Alexander Westrup, Edelman PR, alexander.westrup@edelman.com, 0708 – 617 368.

Om Columbia Sportswear

Columbia Sportswear Company grundades 1938 i Portland, Oregon och är världsledande när det gäller design, tillverkning, marknadsföring och distribution av kläder och skor för friluftsbruk. Företaget är en av världens största tillverkare av friluftsutrustning och en ledande säljare av skidkläder i USA, och har utvecklat ett internationellt rykte för kvalitet, prestanda, funktionalitet och värde. Företaget äger ett antal varumärken, bland annat Columbia Sportswear, Mountain Hardwear, Sorel, Montrail och Pacific Trail. För att läsa mer om Columbia, besök  www.columbia.com.