SKTF

SKTF, HTF och STF anser att tandsköterske-utbildningen ska ligga på högskolan

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2004 14:33 CEST

SKTFs ordförande Eva Nordmark, HTFs ordförande Holger Eriksson, och Svenska Tandsköterskeförbundets ordförande Kerstin Rönnholm reagerar mycket starkt på Socialstyrelsens förslag till regeringen om den framtida utbildningen för tandsköterskor. Socialstyrelsen anser att en eftergymnasial utbildning är tillräcklig och får medhåll av Tandläkarförbundet och Tandhygienisterna.

SKTF, HTF och STF har sedan flera år tillbaka krävt en långsiktig och samlad lösning på utbildningsfrågan eftersom det i dagsläget inte finns någon nationell utbildning för tandsköterskor. Förbunden anser att en tandsköterskeutbildning på högskolenivå i samverkan med övriga tandvårdsutbildningar skulle garantera patienternas säkerhet och vara en trygghet för arbetsgivaren i att den anställde har kompetens för sitt arbete. Vi vill att den gedigna kompetens som finns idag inom yrket formaliseras i en legitimation. Nu kan en tandläkare delegera uppgifter till en tandsköterska som bara har informell kunskap i yrket.

Idag är betydligt fler tandsköterskor äldre än 60 år än yngre än 30 år och vi vill och måste naturligtvis attrahera unga till yrket.

- Man kan ju fundera på hur man skulle ha agerat om det handlade om en mansdominerad grupp av anställda. Är skälet till tandläkarnas motstånd att de skulle tvingas betala högre löner om medarbetarna (läs kvinnorna) blev mer kvalificerade? Säger Eva Nordmark, Holger Eriksson och Kerstin Rönnholm.

Tandsköterskorna utgör den största yrkesgruppen inom tandvården. Det finns idag cirka 12.500 tandsköterskor som arbetar inom privat och offentlig verksamhet organiserade i SKTF , Tjänstemannaförbundet HTF och Svenska Tandsköterskeförbundet STF.

Ytterligare information fås av Karin Nilsson-Lång, SKTF tel 070-636 33 17, Harrieth Nornes, HTF tel 070-537 84 11 samt Kerstin Rönnholm, STF tel 0708-35 35 85.

SKTF, HTF och STF närvarar på Swedentalmässan i Älvsjö den 28-30 oktober (monter A01:13)

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Idag är vi 180 000 medlemmar.

Presschef Anna Karin Wallberg
tel 08-789 64 70 och mobil 070–630 40 09

Pressombudsman Maria Martinsson
tel 08-789 64 77 och mobil 070-655 50 48

SKTF Kungsgatan 28 A, Box 7825, 103 97 Stockholm.
www.sktf.se, sktf@sktf.se