Svensk KommunRating AB

Skuldtyngden i Sveriges 290 kommuner

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2010 23:27 CEST

Vi kan förfasas över den belägenhet Grekland har försatt sig i men vad vet vi om ekonomierna i våra egna kommuner? I dag finns 24 kommuner i Sverige som skulle kunna beskrivas som ”greklandskommuner”. Ännu fler är allvarligt skuldtyngda. Tänk om de finansiella aktörerna i vår omvärld konstatera att ett kritiskt antal kommuner i Sverige inte kan räknas hem i meningen att de saknar amorteringsförmåga nu då Sverige i praktiken saknar en handlingskraftig regering efter valet. Är det så nästa hemmasnickrade finansiella kris i Sverige utlöses?

Om detta handlar en genomlysande artikel i det nya nummer av analystidningen Kommunexperten, nr 8/2010, som just utkommit. Vi bjuder dig på denna artikel. www.kommunrating.se/index.php?page=9&lev=0&subpage=7"

Den här månaden har vi analyserat de åtta kommunerna Kalix, Karlskrona, Malung-Sälen, Mariestad, Storfors, Svalöv, Tyresö och Vingåker.

Läs speciellt hur Peter Eriksson belånade framtida generationer när han styrde i Kalix. Under fyra år ökade kommunskulden 48 procent. Det är inte svårt att bli populär då. Vem vill bo och betala konsumtionslånen där i framtiden? Uthålliga finanser är inte Peter Erikssons bästa gren. Är det så med miljöpolitiken också?

I nästa nummer analyseras Eksjö, Götene, Landskrona, Nora, Nynäshamn, Täby, Vindeln och Älvkarleby.

Hans Jensevik

Kommunexperten är landets enda analystidning för oberoende kommunalekonomisk analys.

Analystidningen Kommunexperten ges ut av Förlaget Kommunexperten AB. Förlaget är en del av Svensk KommunRating som bildades år 1991 i samband med att kommunerna blev finansiellt avreglerade genom 1991 års kommunallag.