Svensk Israel-Information

Skydd för svensk trupp i Afghanistan? Nytt obemannat spaningsplan drivs elektriskt.

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2010 10:25 CET

Israel Aerospace Industries (IAI) har presenterat en helt ny drönare kallad Panter som kan lyfta och landa var som helst. Med tre svängbara propellrar lyfter och landar planet som en helikopter. Motorerna är elektriska och tystgående. Panter väger 65 kg och kan hållas uppe på 3 000 meters höjd under ca sex timmar inom en radie av 60 km. Den kan förses med dag- och nattkamera samt laseravståndsmätare.

Samtidigt presenteras Mini-Panter som endast väger 12 kg och kan flyga under ca 2 timmar. Båda systemen visades i oktober på en försvarsutställning i Washington D.C. USA. De har provflugits och kommer i produktion under 2011. Mer utförligt med fotografier på

Källa Handelskammaren Sveige-Israel, cirkulär 4/2010

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.