Feministiskt initiativ Malmö

Skydda liv, inte gränser!

Pressmeddelande   •   Jan 16, 2017 20:10 CET

Våldet har tagit ännu ett liv. Denna gång ett barn i Malmö. Oavsett vilken hudfärg, namn eller bakgrund barnet har, är ett barn alltid ett barn. Alla barns liv är lika mycket värda och ett barns död alltid en stor förlust och ett bevis på att samhället svikit. Malmö sörjer och våra tankar går till alla familjerna som drabbats av våldet och mist en familjemedlem.

Att stoppa våldet handlar om prioriteringar. I dagsläget jagar gränspolisen papperslösa barn och vuxna samtidig som de stoppar människor som flyr från våld och krig. Fi Malmö anser att polisens och gränspolisens resurser istället bör läggas på att stoppa inflödet av vapen till Malmö och trygga tillvaron för alla Malmös invånare.

Sluta stoppa människor på flykt, stoppa vapnen som dödar våra barn!

Lisa Rydje, Gruppföreträdare för Fi Malmö
Sanne Petersson, Ersättare i kommunfullmäktige för Fi Malmö
Emelie Bardon, Ersättare i kommunfullmäktige för Fi Malmö

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med intersektionell feminism som ideologi. Intersektionalitet  är den samverkan mellan till exempel rasism, sexism och funkofobi som ger varje persons särskilda förutsättningar i samhället. Fi Malmö är en kommunförening till Feministiskt initiativ. I det kommunala valet 2014 fick Fi Malmö 3.23% och är representerade med två mandat i Malmö kommunfullmäktige.