TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Skyddskoncern satsar i Borås och nyanställer

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2011 09:56 CEST

Skyddskoncernen Procurator investerar stort i de båda textila varumärkena Brage och Worksafe vid företagets enhet i Borås. Nytillträdde produktionschefen Pierre Anderson säger till teko.se:
– Det handlar om en rejäl satsning för utveckla Procurators textila del och öka marknadsandelarna inom segmentet skydds- och arbetskläder. För Borås del betyder det nyanställningar inom produktutveckling och produktionsteknik.

Procurator, med huvudkontor i Malmö, har handplockat Pierre Andersson, 40 år, som ny platschef för Boråsenheten. Han kommer närmast från ACG Nyström, men började sin bana inom teko hos arbetsklädergiganten Fristads. Pierre Andersson har totalt 24 år i branschen och har hunnit skaffa sig en bred erfarenhet inom främst produktion och produktionsplanering:

- Jag tackade ja till jobbet, dels för att jag ville arbeta med utveckling och produktion av skyddskläder igen, dels för att Procurator är ett välskött bolag med en spännande framtid. Inte minst tack vare intressanta erbjudanden till marknaden.

”Borås textilt centrum”

När det gäller nyrekryteringen av personal i Borås är Pierre Andersson optimist:
- Borås är ju Sveriges textila centrum.  Det är ju här där duktigaste och mest kompetenta blivande medarbetarna finns.

Procurator i Borås marknadsför varumärkena Brage, brandskydd, ambulanskläder samt militära uniformer och Worksafe med traditionella arbetskläder. Pierre Andersson pekar på Procurators främsta konkurrensfördelar:
- Procurators styrka är att vi har lång erfarenhet av att utveckla avancerade plagg. Stor vana vid att jobba med kunder som ställer höga och specifika krav, typ Försvarsmakten och Brandförsvaret. Våra plagg är specialgjorda för att skydda bäraren i extrema situationer. Den röda tråden är design, passform och funktionalitet i toppklass, säger han och tillägger:
- Arbetskläder handlar mycket om mode i dag tack vare att den yngre generationen driver trenderna. När det gäller skyddskläder är funktionalitet och passform självklart det viktigaste, menar Pierre Andersson.

Försäljning upp 30 procent

Procurator i Borås har i dag 25 anställda. Varumärkena Brage och Worksafe omsätter 150 miljoner kronor. Totalt omsätter koncernen för 1,3 miljarder kronor:
- Förra året ökade försäljningen av Brage och Worksafe med 30 procent. Personligen ser jag goda möjligheter att växa främst i Norden och norra Europa. Inom brandskydd har Brage i dag 70 procent av den svenska marknaden. Där har vi en spjutspetskompetens med en enorm potential på exporten, säger Pierre Andersson.

Förutom produktutveckling ska Procurator också att se över hela produktionsdelen, marknadsföringen och utveckla det befintliga butiksnätet, som utgörs av ett 20-tal butiker.

Procurator är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida!

Artikeln är producerad av Media Ek.