Skyscanner

Skyscanner.se tar en titt på uppfinningsrika flygbolag

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2010 15:53 CEST

Skyscanner.se avslöjar flygbolagens metoder för att underhålla och locka nya kunder

När flygvärdinnorna på Cebu Pacific Air nyligen "kryddade" sin säkerhetsdemonstration med att dansa till Lady Gaga, fick flygbolaget världsomspännande mediauppmärksamhet och videon hade mer än 150.000 visningar på YouTube på mindre än en vecka. Och för att inte vara sämre än sina kvinnliga kollegor, satte manlig kabinpersonal på samma flygbolag ihop koreografi och dansade till Men Without Hats låt med det passande namnet "Safety Dance".

Flygsökmotorn för billiga flyg Skyscanner.se avslöjar hur allt fler flygbolag hittar på nya sätt för att skilja sig från mängden bland alla konkurrerande flygbolag.

Rappande säkerhetsdemonstration

Cebu Pacific var inte först med att använda musik för att krydda upp sin säkerhetsdemonstration; 2009 fick flygvärden "David" från amerikanska Southwest Airlines stor uppmärksamhet på grund av sin "rappande säkerhetsinformation" där han lyckades få passagerarna att rytmiskt stampa och klappa i takt.

Enterplanement

Brittiska flygbolager BMI har myntat ett helt nytt talesätt med sitt  "enterplanement" program, där artister uppträder och på så sätt marknadsför olika destinationer. Tanken bakom är att både roa och inspirera passagerare att se och göra sådant som de kanske inte hade planerat från början. Programmet inleddes på flyg till Prag i augusti, med sångare från Prags Stadsopera som uppträdde inför passagerare ombord på 9000 meters höjd.

iPads ombord

Det australiska lågprisbolaget Jetstar tillkännagav nyligen sina planer på att hyra ut iPads till passagerarna, för att de ska kunna titta på filmer, tv, spel under tiden ombord. iPad-idén tillåter flygbolaget att få in extra intäkter på underhållning utan att behöva installera TV-system i ryggstöden. Flygbolaget trafikerar inrikes flyglinjer och erbjuder också flyg till Australien, och till och från Nya Zeeland, Thailand och Singapore.

Strippa för säkerheten

I ett försök att få passagerarnas uppmärksamhet, spelade Air New Zealand in en säkerhetsvideo där kabinpersonalen är nästan helt naken. De som bokar flyg till Nya Zeeland kan se videon, där både manlig och kvinnlig kabinpersonal har kroppsmålade uniformer med strategiskt placerade flytvästar, säkerhetsbälten och syrgasmasker, för att inte visa alltför mycket.

Aerobics i luften

Och slutligen, införde Air Jamaica ett nytt sätt att både underhålla och aktivera passagerarna genom att erbjuda aerobicspass på flyg från London till Jamaica.

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:

Kristin Andersson