Skyscanner

Skyscanner.se uppmanar; Låt bilen få semester den 22 september!

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2010 09:00 CEST

Internationell bilfri dag inspirerar till att använda andra färdmedel

STOCKHOLM, Sverige – Sedan februari 2000 har Sverige tagit del av den EU-stödda kampanjen för en internationell bilfri dag den 22 september varje år, som hoppas inspirera till ett bilfritt och mer miljömedvetet tänkande. Man fokuserar både på miljövänlig transport och förbättrad hälsa, med förhoppningen om att vi oftare ska lämna bilen hemma och istället gå, cykla eller använda kollektivtrafik. Flygsökmotorn Skyscanner.se har tagit en titt på städer runt om i världen som är kända för sina alternativa färdmedel. Kanske en idé för nästa semester?

Alternativa färdmedel jorden runt

Den som bokar flyg till London bör hoppa på de typiska dubbeldäckade bussarna, som mer eller mindre har blivit en symbol för staden. Eller ta en åktur med tunnelbanan, London Underground; som är världens äldsta. Den första linjen öppnade redan 1863.

Amsterdam är inte bara känt för sina kanaler och husbåtar, utan kallas ofta för Europas cykelhuvudstad och här cyklar alla. Boka en guidad cykeltur och ta dig fram som holländarna själva – miljövänligt, dessutom!

I vattenstaden Venedig är det främsta färdmedlet båt, vare sig det gäller en privat tur till snabbköpet, taxi, ambulans eller sightseeing. Och i San Francisco präglas stadsbilden av de berömda spårvagnarna, som är ett bekvämt sätt att ta sig till stadens olika sevärdheter.

Flyg till New York och turista till fots på Manhattan, eller gör som Madonna nyligen och hoppa på tunnelbanan i The Big Apple; vilket är ett smidigt sätt att ta sig fram i en av världens största städer.

Vill man pröva något nytt, kan man hyra en Segway på semestern. Det är tvåhjuliga eldrivna fordon som under de senaste åren har blivit allt mer populära och finns att hyra i de flesta större städer världen runt.  Det är ett enkelt och miljövänligt sätt att turista - utan att bli trött i benen!

Kristin Andersson, Skyscanners Skandinavienchef, kommenterar:

”Global uppvärmning och klimatförändringar har medfört att allt fler intresserar sig för miljön och hur vi kan förbättra den, och särskilt vi svenskar är kända för vårt gröna tänkande. När det gäller transportmedel till andra länder väljer vi ofta flyg och flygindustrin har under de senaste åren engagerat sig starkt för miljövänlig flygtrafik. Man arbetar kontinuerligt för att vi ska kunna fortsätta flyga med gott samvete - med minskade utsläpp och sänkt ljudnivå.”

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen, inklusive flyg till Stockholm. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:

Kristin Andersson