Skyscanner

Skyscanners tyska besökarantal upp med 13 procent sedan Lufthansa informerat om strejk

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2010 17:28 CET

Lufthansa, tillsammans med Lufthansa Cargo och lågprisflygbolaget Germanwings, drabbas alla av strejken som startade vid midnatt söndagen den 21:e februari och förväntas pågå åtminstone till torsdag den 25:e och möjligtvis ända till den förste mars om en överrenskommelse mellan flygbolaget och piloterna inte uppnås.

Barry Smith, en av Skyscanners grundare och företagschef, kommenterar:

”Vi har redan sett en 13 procentig ökning av tyska användare jämfört med veckan innan.  Tyskland är Skyscanners näst största marknad efter Storbritannien och även om Lufthansa försöker stoppa strejken med ett föreläggande, visar våra siffror att resenärerna redan kollar upp andra resemöjligheter.”

Flygplatserna i Frankfurt och München är det hårdast drabbade med omkring 800 inställda avgångar om dagen under strejkperioden.

Resenärer som berörs av strejken råds att kontakta Lufthansa för att boka om eller avboka sina biljetter. Flyg med alternativa flybolag kan hittas på Skyscanners webbsida.

Flyg från Frankfurt

Flyg från München

Flyg från Berlin

Skyscanner noterar vanligtvis en ökning av trafiken efter nyheter om strejker, exempelvis efter British Airways hot om strejk under julhelgen 2009. Skyscanners besökare ökade då med 11 procent.

British Airways fackliga ledare avslöjar senare idag om man planerar för fler aktioner den närmaste tiden.

Om Skyscanner:

Skyscanner tillhandahåller direkta jämförelser av flygpriser online på över 670 000 linjer. Med Skyscanner kan användarna göra sökningar utan att behöva uppge exakt datum eller ens destination. Skyscanner är tillgängligt på över 20 olika språk inklusive engelska, tyska och spanska.

Presskontakt:

Kristin Andersson