Skyways

Skyways fortsätter satsa på Jönköping

Pressmeddelande   •   Maj 25, 2004 10:11 CEST

Jönköping är och förblir en av Skyways viktigaste destinationer och flygtrafiken till och från Jönköping berörs inte av de pilotvarsel Skyways nyligen lagt.
– Skyways trafik till och från Jönköping kommer inte att påverkas negativt av att Skyways varslat totalt 58 piloter om uppsägning. Tvärtom fortsätter Jönköping vara en av Skyways absolut viktigaste destinationer, säger Skyways koncernchef Jan Palmér.
Skyways har idag sju rundturer varje vardag mellan Jönköping och Arlanda och tre turer under helgen. Mellan Jönköping och Köpenhamn flyger Skyways fyra gånger per vardag och tre turer under helgen. Det första planet lämnar Jönköping 06.00, det sista ankommer 23.40. Totalt flög 128 000 resenärer med Skyways till och från Jönköping under 2003.
– Passagerartillströmningen på Jönköpingslinjerna har stabiliserats och vi fortsätter att jobba aktivt för att stärka dessa. Bland annat har den nya biljetten Skyways Enkel introducerats. Vi har dessutom intensifierat samarbetet med Axamo kring marknadsföring och försäljning, fortsätter Jan Palmér.
Skyways har allt sedan starten år 2000 investerat i Jönköping och vidtagit åtgärder för att öka flygandet. Idag har Skyways ett 40-tal anställda i Jönköping och sysselsätter indirekt via partners ytterligare ett 10-tal. Bakgrunden till varslen är istället att Skyways fått hård konkurrens på utrikestrafiken och avvecklat linjerna till Manchester och Dublin. Tre jetplan hyrs därför ut internationellt.
– Eftersom Svensk Pilotförening tillämpar en nationell senioritetslista drabbas piloter runt om i Sverige. Det innebär tyvärr att några piloter stationerade i Jönköping är varslade, men det påverkar inte trafiken till och från Jönköping, avslutar Jan Palmér.

FÖR MER INFORMATION
Kontakta Jan Palmér koncernchef Skyways
på 0733-85 85 00

OM SKYWAYS
Skyways trafikerar 18 inrikes- och 9 utrikeslinjer. Flygbolaget har 700 anställda. 2003 flög 1 342 000 passagerare med Skyways. Omsättningen för 2003 var 1,8 miljarder SEK.