Planka.nu

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2010 21:46 CET

Stockholm 100222

SL har snöat in på spärrar

225 miljoner kronor kostar SLs spärrsystem årligen och nya monsterspärra köps hela tiden in. Pengar som bättre hade kunnat användas till att säkra trafiken året runt och ge SLs resenärer möjligheten att röra sig även under vinterhalvåret.

-SL har helt snöat in på spärrar, i sin iver att resa murar i staden har de blivit helt snöblinda och missat att kostnaderna skenar iväg. De måste komma ur sitt ide och inse att det viktigaste för oss stockholmare är att kärnverksamheten, trafiken, fungerar säger Christian Tengblad, aktiv i Planka.nu

Planka.nu har i sin rapport "Till varje pris" visat hur spärrsystemen i Stockholms lokaltrafik kostar skattebetalarna miljontals kronor per år till liten eller ingen nytta. Pengar som det nu visar sig att de behövts till annat.

-Stockholm är den enda staden i Norden som har ett spärrsystem, tack vare det är det också den enda staden som inte har råd att vintersäkra sin trafik ordentligt säger Christian.

Läs rapporten "Till varje pris" här:

Presskontakt: Mikael Johansson 070-233 99 27

Loggor och pressbilder: http://planka.nu/press/loggor-och-pressbilder

Pressarkiv: http://www.planka.nu/press/pressmeddelanden

Plankas Facebook-sida: www.facebook.com/planka.nu

Om Planka.nu
Planka.nu är ett nätverk av regionala kampanjer som arbetar lokalt för avgiftsfri kollektivtrafik. Idag finns vi i Stockholms län, Göteborgsområdet, Skåne och i Östergötlands län. Vi har också en finsk och en norsk systerorganisation som är en del av samarbetet.
Vi kämpar med fokus på kollektivtrafikanterna och kollektivtrafikarbetarna, vilka vi anser är de som ska bestämma över kollektivtrafiken och uppmanar till avgiftsstrejk och kollektiv kamp för nolltaxa.
Planka.nu har en platt organisering och vi arbetar helt ideellt. Verksamheten finansieras helt och hållet genom våra lokala p-kassor.
Plankakassan, eller p-kassan, är en bötesfond för plankare. Som medlem får du de tilläggsavgifter (böter) du fått av kontrollanter när du plankat betalda av kassan.

E-post: sthlm@planka.nu