Planka.nu

SL höjer priserna - antalet medlemmar i Planka.nu:s P-kassa ökar

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2017 09:37 CET

Under måndagen höjde landstingspolitikerna avgiftstrycket på SL-kort med mellan 5 och 12 procent. Den största risken är att de som har minst och får högst höjning - t.ex. fattigpensionärer – tvingas avstå resor. Antalet medlemmar i Planka.nu:s P-kassa, där medlemmarna betalar tilläggsavgifter tillsammans, ökar redan men väntas få en skjuts när de nya avgifterna presenteras.

– Varje avgiftshöjning minskar utrymmet för den som har minst, och plankning är ett sätt att behålla friheten, säger Anna Nygård från Planka.nu.

– Varje avgiftshöjning innebär minskad tillgänglighet och fråntar den ekonomiskt utsatta rätten till staden. Genom att planka kan vi värna vår frihet, säger Anna Nygård från Planka.nu.

Som vid varje avgiftshöjning kommer även rop på hårdare tag och mer våld från politikerna. Bland annat önskar man fler biljettkontrollanter med större befogenheter – eftersom de ökända klämspärrarna varit verkningslösa mot plankning.

– Istället för att fortsätta den onda cirkeln av högre avgifter och mer kontroll, är det dags att byta spår till en öppen och fri kollektivtrafik, alltså nolltaxa, säger Christian Tengblad från Planka.nu.

SL:s ordförande Kristoffer Tamsons hävdar att avgiftshöjningen ska gå till utbyggnad av trafiken, men i själva verket vill man sänka skattefinansieringsgraden.

– Om Tamsons vore seriös om utbyggnad skulle han kämpa för att kollektivtrafiken ska få del av trängselskattepengarna och att tiotals miljarder inte ska slängas på en ny motorväg, återvändsgränden Förbifart Stockholm, säger Anna Nygård från Planka.nu

Planka.nu har jobbat för fri kollektivtrafik sedan 2001 med olika metoder, bland annat en avgiftstrejk som genomförs av medlemmarna i P-kassan. Kassans medlemmar betalar eventuella tilläggsavgifter från biljettkontrollen gemensamt.

Om Planka.nu
Planka.nu är ett nätverk av regionala kampanjer som arbetar lokalt för avgiftsfri kollektivtrafik. Idag finns vi i Stockholms län och Göteborgsområdet.
Vi kämpar med fokus på kollektivtrafikanterna och kollektivtrafikarbetarna, vilka vi anser är de som ska bestämma över kollektivtrafiken och uppmanar till avgiftsstrejk och kollektiv kamp för nolltaxa.
Planka.nu har en platt organisering och vi arbetar helt ideellt. Verksamheten finansieras helt och hållet genom våra lokala p-kassor.
Plankakassan, eller p-kassan, är en bötesfond för plankare. Som medlem får du de tilläggsavgifter (böter) du fått av kontrollanter när du plankat betalda av kassan.

E-post: sthlm@planka.nu