Miljöpartiet de gröna

SLÅ IHOP PARALYMPICS OCH OS

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2008 11:41 CEST

På lördag startar Paralympics, men från 2016 borde OS och Paralympics slås ihop till ett evenemang. Det skulle stärka handikapp-idrotten och inspirera ännu fler funktionshindrade att leva ett aktivt liv, säger Gunvor G Ericson, Miljöpartiet de Grönas idrottspolitiska talesperson.

- Det är faktiskt lika konstigt att funktionshindrade inte kan delta fullt ut med sina största grenar i OS, som om inte kvinnor skulle få det, med tanke på IOK:s principer, säger Gunvor G Ericson.

- Igår besökte jag handikappidrottens utvecklingscenter i Eskilstuna. Jag uppmanar nu socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth att centret i Eskilstuna får en stabil finansiering till sin verksamhet. En undersökning som utvecklingscentret presenterat visar att funktionshindrade som är idrottsaktiva behöver färre vårdbesök, mindre assistansbehov och minskar statens kostnader med 300 000 kronor per person och år, säger Gunvor G Ericson.

- Att Sveriges verkliga OS-guldchanser ökar om Paralympics och OS slås ihop gör frågan ännu mer intressant för oss svenskar som gärna följer elitidrottarnas framgångar från hemmaplan, säger Gunvor G Ericson.

IOK:s antidiskrimineringsprinciper:
"Alla former av diskriminering av ett land eller en person på grund av raser, religion, politik, kön eller andra grunder är inte förenligt med den Olympiska rörelsen."

Mer information om Mp och handikappidrott på www.mp.se

Kontakt: Gunvor G Ericson, 070-795 22 80
Maria Gardfjell, pressekreterare, 070-301 19 64