Vänsterpartiet Storstockholm

Slå vakt om kvinnosjukvården! (V)

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2011 15:58 CEST

Nu flyttas gynekologin ut från akutsjukhusen. När hälso- och sjukvårdsnämnden i morgon fattar beslut om Vårdval gynekologi, efterlyser Vänsterpartiet en konsekvensbeskrivning om vad det innebär.

Vi är precis som de stora akutsjukhusen oroliga för att patientsäkerheten äventyras. Sjukhusen har alla uttryckt oro över att utflyttningen av kirurgisk gynekologi i sin förlängning kan riskera kvinnors hälsa i samband med förlossning.

- Vi har världens bästa förlossningsvård - låt oss slå vakt om den, säger Birgitta Sevefjord (V), oppositionslandstingsråd.

Verksamhetscheferna för kvinnosjukvården vid KS, Danderyds sjukhus och Södersjukhuset skriver i ett kritiskt brev om utflyttningen att självkostnader för förlossningsvården riskerar att ökar samtidigt som patientsäkerhet, valfrihet och utbildningsåtagandet äventyras.

- Självklart måste vi ta denna oro på allvar och inte hasta fram ett beslut som riskerar patientsäkerheten.

- Alliansens förhoppning är att gynekologiska mottagningar nu öppnas i fler områden. Men jag har svårt att förstå varför en fortsatt privatisering skulle leda till en större geografisk utjämning. Det blir sannolikt Östermalm som ånyo plockar hem fler vårdgivare. Häromdagen aviserade Praktikertjänst att de öppnar en förlossningsklinik 2014. Och det gör de inte i Tensta eller Botkyrka utan på Sophiahemmet, säger Birgitta Sevefjord.

För mer information: Birgitta Sevefjord (V), oppositionslandstingsråd, tel. 070 - 737 41 17