Ancestry.se

Släktforska gratis i jul

Pressmeddelande   •   Dec 24, 2013 09:05 CET

Julen är en högtid då många träffar sin familj och det är därför ett perfekt tillfälle att fråga sina äldre släktingar om de gemensamma förfäderna och sedan söka efter mer information om sina rötter. Den 24 - 26 december kan du släktforska gratis på Ancestry.se.

Passa på att börja söka efter dina förfäder under julhelgen då du gratis kan bläddra i de svenska kyrkböckerna och söka i namnindexerade födelseuppgifter samt födelseuppgifter för personer som avled 1901 - 2006.

När du börjar släktforska är det första steget att prata med dina äldre släktingar för att ta reda på vad de vet om era förfäder. Det är bra om du kan ta reda på namn, födelsedatum och födelseplats innan du börjar leta i kyrkböckerna. Passa på att ta reda på dessa uppgifter när du träffar din släkt i jul.

Följande databaser är gratis* under julhelgen:

Sverige, kyrkböcker, 1500-1941 med kyrkböcker för alla Sveriges län. Här finns husförhörslängder, församlingsböcker, födelseböcker, dödböcker, vigselböcker, in- och utflyttningslängder samt kyrkliga räkenskaper. Sammanlagt 21 miljoner digitala bilder från kyrkböckerna.

Sverige, namnindexerade födelseuppgifter, 1880-1941 som innehåller mer än 8,9 miljoner födslar indexerade på barnets förnamn, födelsedatum, födelseförsamling samt på föräldrarnas namn och ålder.

Sverige, födelseuppgifter för personer som avled mellan 1901 och 2006 där du kan hitta födelseuppgifter för 7,5 miljoner personer som dog i Sverige mellan 1901 och 2006. Personerna i databasen föddes mellan cirka 1800 och 2006.

Läs mer på http://www.ancestry.se/cs/se/jul där du även kan ladda ned pdf:en ”Släktforskning för nybörjare” som innehåller många tips om hur du kommer igång med din släktforskning hos Ancestry.

*De tre databaserna är gratis fram till kl 23.59 den 26 december, 2013. Om du inte redan har ett användarkonto hos Ancestry behöver du registrera dig med förnamn, efternamn och e-postadress för att kunna söka gratis.

FÖR MER INFORMATION:

Om släktforskning hos Ancestry.se
Ann-Louise Paulsson,
e-post: apaulsson@ancestry.se, telefon: 08-725 33 87

Om Ancestry.se
Mikko Ollinen, VD
e-post: mollinen@ancestry.se, telefon: 08-725 33 93, 073-764 29 52

OM ANCESTRY.SE

Ancestry.se är en del av det globala nätverket med Ancestry-webbplatser som i sin helhet ägs av Ancestry.com Operations Inc. Det består av åtta webbplatser - www.ancestry.com i USA, www.ancestry.co.uk i Storbritannien, www.ancestry.ca i Kanada, www.ancestry.com.au i Australien, www.ancestry.de i Tyskland, www.ancestry.it i Italien, www.ancestry.fr i Frankrike och www.ancestry.se i Sverige. Totalt finns det tolv miljarder uppgifter ur historiska dokument på Ancestry-webbplatserna och man kan gratis bygga sitt släktträd och ladda upp foton. Medlemmar hos Ancestry har hittills skapat mer än 55 miljoner släktträd som innehåller 5 miljarder namn och 175 miljoner foton och berättelser. (Siffror från 2013-12-15).