Ancestry.se

Släktforska gratis i midsommar

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2013 13:14 CEST

Under midsommarhelgen är två av de mest populära databaserna hos Ancestry.se gratis för dig som vill söka dina rötter. Passa på att prata med dina släktingar när du träffar dem i midsommar och fråga vad de känner till om era gemensamma förfäder. Ju mer information du har desto lättare blir det att söka efter din egen historia hos Ancestry.se.

Hos Ancestry.se hittar du inte bara kyrkböcker utan även 47 miljoner släktträd från hela världen. Släktträden kan ge dig värdefulla ledtrådar när du bygger ditt eget träd. Passa på att börja söka din egen historia nu i midsommar då du gratis kan bläddra i bilder från kyrkböckerna och söka i de namnindexerade födelseuppgifterna.

När du börjar släktforska är det första steget att prata med dina äldre släktingar för att ta reda på vad de vet om era förfäder. Under midsommarhelgen umgås många med släkt och familj vilket gör den här helgen till ett perfekt tillfälle att ställa frågor och få fram uppgifter som gör det lättare att börja söka sina förfäder hos Ancestry. Det är bra om du vet namn, födelsedatum och födelseplats när du ska börja släktforska.

Följande databaser är gratis* under midsommarhelgen:

• Sverige, kyrkböcker, 1500-1941 med kyrkböcker för alla Sveriges län. Här finns husförhörslängder, församlingsböcker, födelseböcker, dödböcker, vigselböcker, in- och utflyttningslängder samt kyrkliga räkenskaper. Sammanlagt mer än 20 miljoner digitala bilder från kyrkböckerna.

• Sverige, namnindexerade födelseuppgifter, 1880-1920 som innehåller mer än 5,9 miljoner födslar indexerade på barnets förnamn, födelsedatum, födelseförsamling samt på föräldrarnas namn och ålder.

Läs mer på http://www.ancestry.se/cs/se/midsommar  där du även kan ladda ned pdf:en ”Släktforskning för nybörjare” som innehåller många tips om hur du kommer igång med din släktforskning hos Ancestry.

*De två databaserna är gratis fram till kl 23.59 den 23 juni. Om du inte redan har ett användarkonto hos Ancestry behöver du registrera dig med förnamn, efternamn och e-postadress för att kunna söka gratis.

FÖR MER INFORMATION:

Om släktforskning hos Ancestry.se
Ann-Louise Paulsson,
e-post: apaulsson@ancestry.se, telefon: 08-725 33 87

Om Ancestry.se
Mikko Ollinen, VD
e-post: mollinen@ancestry.se, telefon: 08-725 33 93, 073-764 29 52

OM ANCESTRY.SE

Ancestry.se är en del av det globala nätverket med Ancestry-webbplatser som i sin helhet ägs av Ancestry.com Operations Inc. Det består av åtta webbplatser - www.ancestry.com i USA, www.ancestry.co.uk i Storbritannien, www.ancestry.ca i Kanada, www.ancestry.com.au i Australien, www.ancestry.de i Tyskland, www.ancestry.it i Italien, www.ancestry.fr i Frankrike och www.ancestry.se i Sverige. Totalt finns det elva miljarder uppgifter ur historiska dokument på Ancestry-webbplatserna och man kan gratis bygga sitt släktträd och ladda upp foton. Medlemmar hos Ancestry har hittills skapat mer än 47 miljoner släktträd som innehåller 5 miljarder namn och 160 miljoner foton och berättelser. (Siffror från 2013-05-06).