Genealogiska Föreningen

Släktforskning i Sverige på stark frammarsch

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 17:58 CEST

Svensk släktforskning har uppenbarligen stort intresse för allt fler svenskar att döma av en serie av både radio- och tv-program samt specialartiklar, som varit aktuella, inte minst i landsortspressen, på sistone. Mer än 200.000 personer lär vara aktiva släktforskare idag och antalet ökar i rasande fart. Det är främst datatekniken som gjort forskning mycket mer tillgänglig numera för gemene man än någonsin tidigare. Det ropas nu också efter släktforskning i skolundervisningen.

Sveriges äldsta rikstäckande släktforskarförening
GENEALOGISKA FÖRENINGEN, etablerad 1933,

har just avslutat sin välbesökta årsstämma, som ägde rum den 19 april i Huvudsta utanför Stockholm. Till ny ordförande valde man enhälligt den tidigare verkställande direktören i herrklubben Sällskapet i Stockholm, tillika medlem av redaktionskommittén för den alltid så gott som slutsålda SVENSKA SLÄKTKALENDERN, direktör Tomas RISBECKER och till vice ordförande civ.ing. Sture BJELKÅKER. Den senare har bl.a. varit ordförande i världens första dataförening inom släktforskningen, nämligen föreningen DIS i Linköping. De båda nämnda föreningarna skall försöka utveckla sitt redan påbörjade samarbete med målsättningen att ytterligare åstadkomma underlättande genealogiska hjälpmedel och att sprida djupare kunskaper om släktforskning i hela landet.

Mer information:

GF:s hemsida heter: http://www.genealogi.net/

Om den nye ordförande kan man läsa en hel del på hans engelskspråkiga blogg:

Genealogiska Föreningen
Riksförening för släktforskning - etablerad 1933