Liberala ungdomsförbundet, LUF

Släpp Lars Björk!

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2007 13:38 CET

Liberala ungdomsförbundet kräver att frilansjournalisten Lars Björk släpps av marockanska myndigheter. Det är uppenbart att anklagelserna mot Björk är framtagna som ett led i ockupationsmaktens fortsatta taktik att skrämma bort journalister från Västsahara, en taktik vi såg i aktion även förra månaden när en fransk journalist ställdes inför rätta.

- Konflikten i Västsahara är en av världens bortglömda, trots en hårdför och fullkomligt folkrättsvidrig ockupation, tvångsförflyttningar, nonchalans mot FN:s resolutioner och den inhumana situationen i flyktinglägren. Att marockanska myndigheter än en gång ger sig på utländska journalister är inget att bli förvånad över – men likväl måste vi reagera, säger Frida Johansson Metso, förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet.

- Regeringen måste agera för att säkerställa ett snabbt slut på denna parodi på ett rättsväsende. Sverige bör markera att vi inte skräms av Marockos taktik, i stället bör vi gripa tillfället att än mer uppmärksamma Marockos förtryck och med förnyad kraft kräva att FN tar tag i den folkomröstning som ska ge Västsahara dess självständighet, säger Frida Johansson Metso.

- I dag skriver jag, tillsammans med flera företrädare för Folkpartiet Liberalerna, ett brev till Marockos ambassad och kräver att Björk snabbt släpps och framhåller att Sverige bevakar utvecklingen, avslutar Frida Johansson Metso, förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet.

Läs mer om Liberala ungdomsförbundet på www.luf.se

Jimmy Drushammar
Förbundssekreterare