Bounty Solutions

Slipp tjuvbesök på sportlovet

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2010 10:11 CET

Under februari anmäls fler inbrott än en genomsnittsmånad. Därför lanserar Brottsportalen.se den unika tjänsten Virtuell Grannsamverkan, en larmcentral på nätet som ger nya möjligheter att tillsammans med grannarna skrämma bort tjuvar.

Ser det ut som att det är någon hemma hos dig, så minskar inbrottsrisken. Plattformen Virtuell Grannsamverkan har därför en brottsförebyggande funktion för samordning av till exempel snöskottning och tömning av brevlådan. När du är bortrest kan du via telefonen få meddelande om brott i närområdet så att bud om extra vaksamhet kan skickas till vänner därhemma. Det som gör tjänsten unik är möjligheten att ansluta sitt bostadslarm mot sajten, så att larmet går live på nätet och direkt till grannar via sms och mail.

- Nu kan larmet tas emot av en granne som bara behöver resa sig ur fåtöljen och titta ut genom fönstret för att se vad som händer, säger Magnus Pettersen, VD för Brottsportalen.se.

Förutom att tjänsten är billigare för kunden än en väktarlösning så blir slumpmässigheten i vem som får larmet en avskräckande faktor för tjuven. Mottagare kan vara vem som helst i grannskapet, istället för en väktarbil som är lätt att sätta ut spaning efter och varna för.

Virtuell Grannsamverkan är en utbyggnad av grannsamverkanskonceptet, som enligt BRÅ har en brottsreducerande effekt på 25 procent. Med Brottsportalens plattform ges möjlighet att bjuda in sina grannar och organisera arbetet för ett tryggare närområde. I USA och England finns grannsamverkan i 40 respektive 25 procent av bostadsområdena, betydligt vanligare än i Sverige som saknar siffror. Alarmtjänsten tillhandahålls i samarbete med Svenska Alarm.

- Vi har en stark tro på grannsamverkan och vi vill bidra till att det blir mer spritt i Sverige. Detta samarbete passar vår syn på hur ett tryggare närområde skapas, säger Niklas Halldén, VD för Svenska Alarm Gruppen AB.

Larmtjänsten har testats på ett hundratal hushåll sedan i november och lanseras på den svenska marknaden inför sportlovet.

För ytterligare information kontakta:

Magnus Pettersen, VD för Brottsportalen.se

Telefon: +46 702-018166

Epost: info@brottsportalen.se

Niklas Halldén, VD för Svenska Alarm Gruppen AB
E-post: niklas@svenskaalarm.se

Polisens tips för att slippa inbrottstjuven:

- Meddela dina närmaste grannar att du ska resa bort så att de reagerar om någon ses vid huset.

- Se till att din bostad ser bebodd ut, kom överens med någon om att ta hand om post och skotta undan snö.

- Be någon parkera bilen på din parkering medan du är bortrest.

- Montera timer på lampor som tänds och släcks vid olika tillfällen.

- Undvik att ha värdeföremål synliga från utsidan.

- Ha en inventarielista och foto på alla värdesaker om något händer. Källa: Polismyndigheten

Så fungerar Virtuell Grannsamverkan:

Före brott: Samverkan mellan grannar kan skrämma bort tjuven. Brottsförebyggande rådets forskning visar det är 25 procent mindre brottsligheten i områden med grannsamverkan.

Under brott: Larmet går live på nätet och direkt till närboende som har möjlighet att se om något är fel.

Efter brott: Vittnesuppgifter och iakttagelser kan snabbt samlas in, samtidigt som andra varnas så att de också slipper drabbas om en liga härjar. En inventarielista ingår i tjänsten för dokumentation av alla värdesaker, så att rätt värde erhålls på försäkringen. Källa: Brottsportalen.se

Fakta inbrottsstatistik februari:

2009: Begicks i genomsnitt 56 bostadsinbrott/dag, totalt 20453 st, en ökning med 12 procent.

I feb 2009 begicks fler inbrott än någon annan februarimånad tidigare. Nästan 10 procent fler inbrott än en genomsnittsmånad.

Under 2001 anmäldes 15171 bostadsinbrott. Antalet inbrott under februari månad ökade med 55 procent mellan 2001 och 2009 mot en 35-procentig ökning i snitt. Källa: Brottsförebyggande rådet

Övrigt:

Läs mer om alarmtjänsten: http://www.brottsportalen.se/index.php?curPage=52&menu=5

Se exempelbild i Brottsportalens pressarkiv: http://www.brottsportalen.se/index.php?curPage=15