Folkpartiet

Slobodan Milosevic för evigt ansvarig för folkmord och "etnisk rensning" i Exjugoslavien.

Pressmeddelande   •   Mar 12, 2006 10:32 CET

- Slobodan Milosevic är för evigt förknippad med huvudansvaret för inbördeskriget, folkmord och "etnisk rensning" i 1990-talets Exjugoslavien. Som ledare för största delstaten, Serbien, drev han en hänsynslös, manipulativ och maktlysten politik. Den ledde fram till folkmord, fördrivningar och fruktansvärda brott mot mänskligheten.

- Milosevic var en typ av europeisk politiker som förnuftets och civilisationens krafter under förhoppningsvis för evigt drivit ut ur Europas historia.

- Serbien balanserar idag på en knivsudd mellan demokrati och nationalism, mellan närmande till EU och återfall i isolering, odemokrati och nationalistisk politik.

- Om något är Milosevic död sannolikt negativ för den fortsatta utvecklingen. Myter kommer tveklöst att nu spridas med påståenden att det var de av serbiska nationalister hatade EU och "Väst" som mördade Slobodan Milosevic i hans cell.

________

Carl B Hamilton, riksdagsledamot (fp), 0708-345 736, carl.b.hamilton@riksdagen.se

Bild på Carl B Hamilton fri för publicering finns här:

Carl B Hamilton, M. P. (liberal), riksdagsman (fp)
V. ordf. i EU-nämnden, talesman i arbetsmarknadsfrågor.
Ledamot av folkpartiets partistyrelse, suppl. i utrikesnämnden, professor
Tel. (+46) (0)70 8 345 736 (mobil). Adr. Riksdagen, 100 12 Stockholm.
Välkommen att ta risken att gå in på min hemsida (www.folkpartiet.se/templates/ eller prenumerera på mitt nyhetsbrev "Hamiltons Blandning" om europafrågor, arbetsmarknads- & tillväxtpolitik, mm på http://www.liberalerna.net/nyhetsbrev/start/subscribe.asp?NetworkID=5