Slopa EU:s köttsubventioner!

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2004 12:03 CEST

Jens Holm:
EU:s köttsubventioner måste slopas

Med årets budget kommer EU:s subventioner till storskaliga köttindustrier att växa till minst 117 miljarder kronor. Det konstaterar Jens Holm, djurrättsaktivist och tredje namn på vänsterpartiets lista till EU-valet i rapporten ”Växande subventioner till EU:s köttindustrier” som presenteras idag. Rapporten är en granskning av de viktigaste animaliebidragen i EU:s budget för 2004.

– Det är helt bisarrt att subventionerna till kött- och mjölkindustrierna växer. Det är särskilt illavarslande att exportbidrag för levande djur och reklampengar för att få oss att äta mer kött får växande bidrag. Detta visar att det behövs folk på alla nivåer som bekämpar detta, säger Jens Holm.

– Den svenska regeringen har vid upprepade tillfällen lovat att man ska verka för att exportbidragen för levande djur avskaffas. Men man verkar inte ha uppnått något alls. I år kommer 630 miljoner kronor att betalas ut, vilket är en kraftig ökning mot förra årets exportsubventioner. De stora förlorarna är de hundratusentals djur som i år kommer att fraktas i långa djurtransporter. Exportbidragen och alla subventioner till köttindustrierna borde avvecklas snarast möjligt.

Köttkonsumtionen rasade med 30 procent i EU under våren 2001. För att stödja industrin använder EU tiotals miljoner kronor varje år på att få människor att konsumera mer kött.

- Folk tror att man skämtar när de får höra detta. Tänk om EU istället kunde använda dessa pengar till att utnyttja människors bristande förtroende för kött för att stimulera en djuretisk, vegetarisk och ekologisk omställning, avslutar Holm

För mer information, kontakta:
Jens Holm, tel: 070-47 29 519

Rapporten kan laddas ned från www.vansterpartiet.se/euval eller från Jens Holms webbplats: www.jensholm.se där finns också mer info om Holms djurrättskrav inför EU-valet.