Slow Food Stockholm

Slow Food Stockholm har genomfört Master of Food-utbildning.

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2011 10:52 CEST

Drygt ett fyrtiotal deltagare smakade, luktade, lyssnade och lärde. Syftet var att deltagarna skulle upptäcka hur smak, lukt, känsel, syn och hörsel fungerar och samverkar när vi smakar på någonting. Genom att lära oss hur våra sinnen fungerar kan vi också bättre lära känna vår smak och därigenom förhöja upplevelsen av mat och dryck.

Kursen bestod av två tillfällen som i sin tur var uppdelade i tre delar: traditionell föreläsning, specifika övningar och en guidad provsmakning av olika produkter så som olja, ost, öl, te, choklad,vin och en blindprovning av 21 dofter.

Kursledare var Mirco Marconi, docent och lärare vid University of Gastronomics Sciences som är Slow Foods universitet i Pollenzo. Han är även diplomerad sommelier, med flerårig erfarenhet som föreläsare och ledare av smakprovningar. Dessutom har han skrivit ett flertal egna böcker och medverkat i andra. Det var Mirco Marconi som höll den omtyckta chokladkursen tidigare i år i Slow Food Stockholms regi.

Master of Food är en serie utbildningsprogram om näringslära och smak som skapats av Slow Food. Det var andra gången som utbildningen arrangerades utanför Italien. Det finns planer på att fortsätta utbildningsprogrammet med nya kurser i Stockholm. Årets kurs arrangerades i samarbete med Medborgarskolan.

www.slowfoodstockholm.se

Slow Food i Sverige bildades 1991 på initiativ av Carlo Barsotti, som i dag är stockholmsconviviets hedersordförande. Under årens lopp har vi haft många kulinariska träffar, där mat och kultur ofta fått samverka. Men den viktigaste uppgiften är att sprida information och skapa debatt kring Slow Foods idéer. Slow Food har idag drygt 100.000 medlemmar i 1.300 lokala föreningar, convivier, i 153 länder

Slow Food har skapat Terra Madre, ett globalt nätverk av odlare, fiskare, producenter, kockar med flera kategorier. Terra Madre är ett viktigt verktyg för Slow Foods strävan att modernisera helhetssynen på matkulturen och skapa förändring. Vartannat år samlas över 5000 representanter från hela världen till ett Terra Madre-möte i Turin för att diskutera framtiden för världens matproduktion.