Slow Food Stockholm

Slow Food Stockholm har utsett vinnare av slogantävlingen den 3/11

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 09:05 CET

Olivia Ranneberg, 9 år, från Huddinge, vann slogantävlingen med sitt bidrag: ”För oss är det viktigt att veta var maten vi äter kommer från, för lyckliga djur ger bra mat och bra mat ger oss ett bra liv”.

Det var mycket klocka ord tyckte juryn i Slow Food Stockholm som gratulerar Olivia.
Pris för vinnande slogan är den nyss utkomna boken Skolmatssafari - från Malmö till Kiruna.

Slogantävlingen arrangerades vid Slow Food Stockholms tredje arrangemang tillsammans med Ekoteket kring råvaror. Temat denna gång var ”Investera i våra barns mat – dina val gör skillnad”.

Nästa tillfälle blir den 10/12 med Slow Foods Terra Madre-dag.

Slow Food i Sverige bildades 1991 på initiativ av Carlo Barsotti, som i dag är stockholmsconviviets hedersordförande. Under årens lopp har vi haft många kulinariska träffar, där mat och kultur ofta fått samverka. Men den viktigaste uppgiften är att sprida information och skapa debatt kring Slow Foods idéer. Slow Food har idag drygt 100.000 medlemmar i 1.300 lokala föreningar, convivier, i 153 länder

Slow Food har skapat Terra Madre, ett globalt nätverk av odlare, fiskare, producenter, kockar med flera kategorier. Terra Madre är ett viktigt verktyg för Slow Foods strävan att modernisera helhetssynen på matkulturen och skapa förändring. Vartannat år samlas över 5000 representanter från hela världen till ett Terra Madre-möte i Turin för att diskutera framtiden för världens matproduktion.