SLOW FOOD SÁPMI

Slow Food: Terra Madre Sverige – nätverksträff i Falköping den 24 mars

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2007 09:00 CET

I oktober 2006 genomfördes den internationella Slow Food rörelsen Terra Madre/ Moder Jord i Turin för andra gången. Från Sverige deltog 20 producentgrupper, 13 kockar och representanter från universitet och organisationer. Sammanlagt 65 personer åkte till Italien för att delta på det internationella nätverksmötet. Nu överförs de internationella erfarenheterna till ett svenskt perspektiv.

24 mars möts producenter, kockar och Slow Foods medlemmar i Falköping för ett första möte i nätverket Terra Madre Sverige. Utifrån ett gemensamt intresse diskuteras hur vi skapar ökad tillgång och efterfråga på bra mat. Deltagarna kommer från hela landet.

Slow Foods medlemmar är aktiva konsumenter, medproducenter, som intresserar sig för varifrån maten kommer, hur den framställs och hur den smakar. Dagen inleds av Carlo Petrini, Slow Food internationella ordförande. Moderator för mötet blir Göran Rosenberg.

I sann Slow Food anda avslutas mötet med gästabud.

Läs mer om Terra Madre Sverige på www.slowfood.terramadre.se.

För ytterligare upplysningar kontakta
Cristina Gaitan tel: 08 26 44 22