Saco

Slut på svartjobben för studenter?

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2007 10:51 CEST

Enligt SVT:s Nyhetsmorgon är fribeloppsgränsen i studiemedelssystemet på väg att försvinna eller höjas kraftigt. Detta är något som välkomnas av Saco Studentråd.

- Det finns två starka argument för att höja gränsen för fribeloppet: dels den ekonomiska situationen som gör att många studenter inte klarar sig på dagens studiemedelsnivå, dels den viktiga kontakten med arbetsmarknaden som extrajobb under studietiden ger, säger Saco Studentråds ordförande Eva Westerberg.

- Studenter arbetar extra redan idag. Problemet är att dagens regler leder till svartarbete. Så många som var fjärde student uppger att de arbetar svart just för att slippa reducerat studiemedel. Samtidigt är det viktigt att även nivån på studiemedlet ses över eftersom så många studenter har svårt att klara sig på dagens nivå, avslutar Eva Westerberg.

För fler kommentarer, kontakta SACO Studentråds ordförande Eva Westerberg på 070-5571984 alt. eva.westerberg@saco.se

Bilder på Eva finns här: http://www.saco.se/templates/saco/contact_person.asp?id=4998

­­­­­­­­­­­­

Saco Studentråd är Sveriges största frivilliga studentorganisation med omkring 100 000 anslutna medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och organiserar studenter inom samtliga utbildningsområden. Välkommen att läsa mer om oss på http://www.student.saco.se/!