Philips

Sluta kladda med penna på dina CD- och DVD-skivor. Bränn din egen design, direkt på skivan

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2006 14:06 CEST

Philips lanserar en ny extern LightScribe-enhet, SPD 3200CC, som gör det enkelt för användaren att själv designa sina egna CD- och DVD-skivor. LightScribe-tekniken skapar en högupplöst och permanent gråskaleåtergivning av den design användaren valt, oavsett om det är text, foto eller tecknat.

LightScribe-enheten utnyttjar samma laser som används för att bränna innehållet till att skapa personlig design på en blank skiva. Allt användaren behöver göra är att först bränna den data som skall lagras, vända på skivan och sedan bränna omslaget – allt i samma enhet. Därmed är det slut på kladdiga och fula musik-, foto-, video- och dataskivor som är svåra att identifiera i en stor CD-samling. Philips LightScribe-brännare, som hanterar både CD-och DVD-skivor, säljs tillsammans med en specialversion av det avancerade bränningsprogrammet Nero6. Allt som sedan behövs för att användaren skall kunna skapa sina egna kreativa CD-omslag är fantasi och CD-skivor som är LightScribe-kompatibla.

Lightscribe-enheten är idealisk för hemanvändare som vill ha ordning på sina CD- och DVD-skivor, eller vill kunna ge bort snygga personliga skivor. Lösningen är också perfekt för företag som vill kunna lämna ifrån sig kundanpassade skivor som ger ett professionellt intryck, utan att behöva trycka upp hela serier av en och samma skiva.
Philips SPD 3200CC har ett cirkapris på 949 kronor och finns tillgänglig i handeln från april.

Fakta om Philips externa LightScribe-brännare (SPD 3200CC)
• Gör det möjligt att enkelt skapa permanent, personlig, högupplöst design direkt på en blank skiva.
• Bränner både CD- och DVD-format, DVD med upp hastighet upp till 16x på skivor med upp till 8,5 GB lagringsvolym.
• Lightscribe-skivor finns tillgängliga i DVD+R och DVD-R samt i CD-R format.
• Säljs tillsammans med en specialversion av marknadens mest flexibla brännarprogram, Nero6.
• Enkel att använda, allt du behöver är en vanlig PC med Windows 2000 eller senare.

För mer information, bilder och möjlighet att testa Philips LightScribe, vänligen kontakta:
Marie Bjernstam, MS&L, 08-550 511 20, marie.bjernstam@mslpr.se eller besök www.philips.se

Om Royal Philips Electronics
Royal Philips Electronics, Nederländerna (NYSE: PHG, AEX: PHI) är ett av världens största elektronikföretag och Europas största med en försäljning på 30,3 miljarder euro 2004. Med verksamhet i de tre närliggande områdena hälsovård, livsstil och teknik, och med 161 500 anställda i över 60 länder, är företaget marknadsledande inom utrustning för medicinsk bildtagning och patientövervakning, färg-tv-apparater, elektriska rakapparater, belysning och elektroniska system. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter