Eget Förlag Sverige AB

"Sluta producera ord. Skriv så någon bryr sig", uppmanar ny bok

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2014 08:33 CEST

Omkring 800 000 vuxna svenskar klarar bara av enkla läs- och skrivövningar. Och mer än var fjärde vuxen har svårt att hitta och förstå information i komplexa texter. Nu släpps boken Skriv så någon bryr sig, som ställer sig på läsarnas sida i jakten på bättre texter.

Skriv så någon bryr sig handlar inte alls om hur du ska använda punkter, utropstecken, semikolon eller grammatiska regler. Istället är det en skrivtipsbok som vill inspirera fram bättre texter. Med kapitel som Skriv full, Redigera nykter och Undvik klyschor som pesten är det en annorlunda guide på vägen.

- Det här är en bok som vill få fler människor att skriva bättre och enklare, säger författaren Joakim Hedström. Eller snarare är det en bok som vill få fram bättre texter, så att läsarna blir intresserade och tar sig igenom dem.

Joakim Hedström har ADHD, ett funktionshinder som bland annat innebär att han har svårt att koncentrera sig och lätt störs om det händer mycket omkring honom. Det, i kombination med att han jobbar som reklamskribent, fick honom att skriva boken.

- Jag funderar ofta på om de flesta texter egentligen bara är till för avsändaren själv, säger Joakim. Det är alldeles för mycket myndighetsblaj, även utanför myndigheter. Vi skriver långa och krångliga texter, istället för att gå rakt på sak. Och det är vad boken handlar om. Att vi behöver sluta producera ord och istället skriva så någon bryr sig.

Kontaktperson
För recensionsexemplar, mer information eller kontakt med författaren hör av dig till
Helene Engström, vd
helene.engstrom@egetforlag.se

Om författaren
Joakim Hedström arbetar som frilansande copywriter. Han har tidigare skrivit för bland andra Transportstyrelsen, Riksbyggen och IDG. Skriv så någon bryr sig är hans första bok.

Om förlaget
Eget Förlag ger ut små och snabblästa faktaböcker under temat Kunskap på nolltid. Förlaget finns i Norrköping och har tidigare publicerat bland annat Nätverka med hjärtat, Teambuilding, Tala för publik och Nå dina mål.

Skriv så någon bryr sig
Joakim Hedström

Provläs boken

Statistik från SCB